همشهری آنلاین: نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد عفونت‌های مقاوم در برابر دارو تا سال ۲۰۵۰سالانه ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ خواهد کشاند،‌ آماری که از میزان کنونی مرگ ناشی از سرطان بسیار بیشتر است.

براساس گزارش BBC، ابرباكتري‌ها درحال حاضر در طول يك سال جان 700 هزار انسان را در گوشه‌و‌كنار جهان مي‌گيرند. به گفته تحليل‌گران هزينه ناشي از شيوع اين عفونت‌ها مي‌تواند به 100 تريليارد دلار برسد.

جيم اونيل اقتصاد‌داني است كه در ماه جولاي توسط ديويد كمرون نخست‌وزير بريتانيا به عنوان رئيس گروه مطالعه بر مقاومت بر داروهاي ضدميكروبي انتخاب شد. وي به BBC گفت هزينه ناشي از شيوع اين نوع باكتري‌ها در جهان برابر 35 سال محصول ناخالص داخلي بريتانيا است.

نمودار

اين مطالعه براساس سناريويي انجام شده كه محققان شركت رند يوروپ و KPMG آن را مطرح كرده‌اند. اين محققان دريافتند باكتري‌ها و ميكروب‌هاي مقاوم در برابر داروي اي‌كولاي، مالاريا و سل بيشترين عوارض را براي انسان‌ها در پي خواهند‌داشت.

مقاومت ميكروبي در برابر داروها سالانه در آمريكا و اروپا 50 هزار مرگ را به‌دنبال دارد، آماري كه به گفته محققان تا سال 2050 ده برابر خواهد‌شد.

به گفته اونيل تا سال 2050 بيش از يك مرگ از چهار مرگي كه در نيجريه رخ خواهد‌داد، ناشي از عفونت‌هاي ميكروبي مقاوم در برابر دارو خواهد‌بود، پديده‌اي كه در هندوستان سالانه جان دو ميليون انسان را خواهد‌گرفت.

محققان معتقدند اين تحليل پديده اثر ناكامي در كنترل مقاومت در برابر دارو را دست كم گرفته‌است، زيرا در اين تحقيق عوارض اين پديده در جهاني كه آنتي‌بيوتيك‌ها بي‌اثر شده‌اند، محاسبه نشده‌اند. درمان‌هاي متعددي در جهان مبتني بر آنتي‌بيوتيك‌ها اعمال مي‌شوند كه از آن جمله مي‌توان به شيمي‌درماني، جايگزيني مفاصل، پيوند اعضا و سزارين اشاره كرد. بدون وجود آنتي‌بيوتيك‌ها اين درمان‌ها پرخطر‌تر و در بسياري از موارد غير‌ممكن خواهند‌شد و تا سال 2050 خسارتي 100 تريليارد دلاري به دنبال خواهد‌داشت.

اونيل و تيمش اكنون به دنبال راهكارهايي هستند كه بتواند اين بحران درحال رشد را كنترل كند، راهكارهايي از قبيل تصحيح نحوه مصرف دارو و اثر آن بر كاهش مقاومت بدن در برابر دارو، بهبود ساخت داروهاي جديد، كنترل جهاني بر مصرف دارو در انسان‌ها و حيوانات.

به گفته اونيل،دانشمندان اطمينان دارند مقاومت در برابر دارو در كوتاه‌مدت مشكل بحراني‌تري نسبت به تغييرات هوا خواهد‌بود. به گفته محققان، حل كردن مشكل مقاوم شدن بدن در برابر دارو نسبت به دست روي دست گذاشتن و اقدامي انجام ندادن‌، بسيار كم‌هزينه‌تر است.

کد خبر 281096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha