یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شیوع طاعون در کشور جزیره‌ای ماداگاسکار در ساحل شرقی آفریقا از ماه اوت تا کنون به مرگ ۴۰ نفر از ۱۱۹ نفری که تشخیص این بیماری در آنها داده شده انجامیده است.

به گزارش آسوشیتدپرس دو نفر از این بیماران در شهر آنتاناناریوو پایتخت این کشور تشخیص داده شده‌‌اند. سازمان جهانی بهداشت نگران است که شیوع طاعون ممکن است در این بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر ماداگاسکار به سرعت گسترش یابد، و وضعیت بد سیستم بهداشتی این کشور به تشدید شیوع بیماری بینجامد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت یک گروه ضربت ملی برای کنترل شیوع طاعون در ماداگاسکار تشکیل شده است، و ۲۰۰ هزار دلار برای مقابله با بیماری اختصاص داده شده است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در حال همکاری با صلیب سرخ و مقامات بهداشتی مادگاسکار برای کنترل کردن شیوع بیماری است.

مقابله با طاعون در ماداگاسکار به علت میزان بالای مقاومت کک‌های ناقل بیماری به حشره‌کش‌ها مورد استفاده برای کنترل آنها، دچار مشکل شده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت درمان زودرس و آنتی‌بیوتیک‌ها در علاج بیماری موثر بوده است.

شکل خیارکی طاعون که باعث تورم غدد لنفاوی است، را می‌توان با آنتی‌بیوتیک درمان کرد. شکل مرگبارتر ذات‌الریه بیماری را که به ریه‌ها حمله می‌کند، ممکن است در طول ۲۴ ساعت به مرگ بیماران بینجامد. طاعون ریوی به سادگی از طریق سرفه کردن انتشار پیدا می‌کند، اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید فقط ۲ درصد موارد بیماران در ماداگاسکار به این شکل بسیار مسری مبتلا بوده‌اند.

نخستین مورد طاعون در این کشور در دهکده‌ای در منطقه‌ای در فاصله دو ساعته با پایتخت یافته شد. به گفته سازمان جهانی بهداشت مرد مبتلا که در ۳۱ اوت ابتلای او به طاعون تایید شده بود، ۲ روز پس از تشخیص بیماری درگذشت. از آن هنگام به بعد در ۱۶ منطقه دیگر در ماداگاسکار موارد طاعون گزارش شده است.

همه‌گیری طاعون در سده‌های میانه به مرگ میلیون‌‌ها نفر دراروپا انجامید. عفونت با باکتری طاعون هنوز در سراسر جهان عمدتا در آفریقا و آسیا رخ می‌دهد.

کد خبر 278892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha