سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند واریانت ژنی را یافته‌اند که ممکن است حفاظت بیشتری در برابر حصبه (تب تیفوئید) که سالانه میلیون‌ها نفر را آلوده می‌کند، ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این دانشمندان که نتیجه کارشان را در مقاله‌ای در ژورنال Nature Genetics منتشر کرده‌اند، می‌گویند این کشف که حاصل غربالگری ژنوم صدها فرد آلوده و سالم در ویتنام و نپال است به ساختن واکسن بهتری برای حصبه و سایر بیماری‌های باکتریایی بینجامد.

سارا دانستان یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه ملبورن می‌گوید: «پی برده‌ایم که داشتن شکل خاصی از ژن HLA-DRB1 مقاومت طبیعی بر ضد حصبه ایجاد می‌کند.»

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) سالانه حدود۲۱ میلیون نفر به حصبه آلوده می‌شوند و شمار تخمینی ۲۱۶ تا ۶۰۰ هزار نفر به علت این بیماری می‌میرند.

بیماری حصبه توسط باکتری سالمونلا تایفی یا سالمونلا پاراتایفی که در اب یا غذای آلوده وجود دارد ایجاد می شود.

ژن یافت شده پروتئینی را تولید می‌کند که قادر به شناسایی باکتری مهاجم و ایجاد پاسخ ایمنی است.

به گفته این پژوهشگران واکسن‌هایی بر ضد سالمونلا تایفی در دسترس هستند، اما این واکسن‌ها همیشه موثر نیستند و برای کودکان کمسن - گروهی که بیش از همه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند- نامناسب هستند.

این پژوهشگران می‌نویسند : «در حال حاضر واکسن تایید‌شده‌ای بر ضد تب روده‌ای ناشی از عفونت سویه باکتریایی سالمونلا پاراتایفی وجود ندارد. افزایش بروز عفونت ناشی از سالمونلا پاراتایفی A در بسیاری از کشورها در سراسر آسیا به طور بالقوه در حال ایجاد مشکل بزرگ بهداشتی است.»

این گروه می‌گویند کشف آنها ممکن است به «پیشرفت در طراحی معقولانه واکسن‌ها» برای این بیماری و سایر عفونت‌های باکتریایی بینجامد.

کد خبر 280647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha