همشهری آنلاین: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) در توصیه‌ای جدید در آغاز فصل آنفلوآنزا شکل اسپری بینی واکسن آنفلوآنزا را برای کودکان ۲ تا ۸ سال توصیه کرده است.

flu

به گزارش لایوساینس در گذشته CDC شکلی خاص از واکسن را نسبت به سایر روش‌ها توصیه نکرده بود. این موارد را باید درباره این تغییر نظر بدانید:

  • چه چیز باعث این تغیير شده است؟

بررسی‌های جدید نشان می‌دهند شکل اسپری بینی واکسن آنفلوآنزا خصوصا جهت جلوگیری از آنفلوآنزا در کودکان 2 تا 8 سال به خوبی عمل می‌کند.

با این وجود اینکه بر طبق نظر CDC در بررسی‌های جدید نه شکل تزریقی و نه اسپری به طور 100 درصد فرد را در برابر آنفلوآنزا محافظت نمی‌کند، ولی اسپری بینی 50 درصد بیشتر از شکل تزریقی در کودکان 2 تا 8 سال مصونیت ایجاد می کند.

  • آیا والدین در صورت در دسترس نبودن اسپری باید منتظر بمانند؟

نه. والدین نباید واکسیناسون کودکانشان را به تاخیر بیاندازند. در صورت موجود نبودن اسپری بینی، کودکان باید شکل تزریقی واکسن را دریافت کنند.

  • آیا کودکانی هستند که نباید شکل اسپری واکسن را دریافت نمایند؟

بله برخی کودکان باید شکل تزریقی واکسن را به جای اسپری بینی دریافت کنند.

این گروه شامل کودکانی که به طور منظم آسپرین یا داروهای حاوی آسپیرین مصرف می‌کنند، کودکان دارای حساسیت به تخم مرغ، کودکان 2 تا 4 ساله دارای سابقه آسم یا علائم خس خس سینه و تنگی نفس در یک سال گذشته، کودکان دریافت کننده داروهای ضدویروسی در 2 روز اخیر و کودکانی با سیستم ایمنی ضعیف می‌شوند.

  • براي کودکان 9 ساله و بالاتر چه واکسني مناسب است؟

کودکان 9 ساله و بالاتر می‌توانند هر دو شکل تزريقی و اسپری واکسن را دريافت کنند. در اين گروه سنی تفاوتی در استفاده از يک واکسن نسبت به ديگری وجود ندارد.

  • اسپري بيني يک واکسن 4 ظرفيتی است؟

همه واکسن هاي به شکل اسپری بينی 4 ظرفيتي هستند. به اين معني که قابليت حفاظت در برابر 4 سويه ويروس شامل 2 سويه ويروس آنفلونزای ای  (H1N1 و H3N2) و 2 سويه آنفلونزای بی را دارد. شکل تزريقی واکسن به صورت 3 و 4 ظرفيتی موجود است که نوع 3 ظرفيتي آن تنها در برابر يک سويه از آنفلوآنزای بی موثر است.

  • آيا کودک من به 2 دوز اسپری بينی نياز خواهد داشت؟

به پيشنهاد CDC کودکانی که براي اولين بار اشکال تزريقی و اسپري واکسن را دريافت می‌کنند، به 2 دوز واکسن نياز خواهند داشت. اما براي کودکانی که قبلا واکسينه شده اند، تنها يک دوز از واکسن کافي است.

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 272919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha