همشهری آنلاین: سازمان ملل اعلام کرد که دست‌کم ۲۹ نفر به علت شیوع وبا در کشور جنگزده سودان جنوبی مرده‌اند و هزاران نفر دیگر در معرض عفونت قرار دارند.

cholera

به گزارش خبرگزاري فرانسه اداره هماهنگی امور انسانی سازمان ملل (UNOCHA) اعلام کرد در مجموع 484 مورد وبا از جمله 289 مورد مرگ که شش نفرشان کودکان زیر پنج سال بوده‌اند تا پایان ماه ژوئن در سودان جنوبي رخ داده است.

این بیانیه می‌گوید: «تا پنج هزار نفر کودک زیر پنج سال در معرض خطر مرگ ناشی از وبا قرار می‌گیرند، مگر این اقدامات فوری برای مهار این تهدید انجام شود.»

بر اساس این بیانیه وبا به خصوص برای کودکان کمسن خطرناک است چرا باعث از دست رفتن سریع و شدید آب بدن به علت اسهال و استفراغ شدید می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت و امدادگران در حال انجام کارزار واکسیناسیون بر ضد وبا هستند. وزارت بهداشت سودان جنوبی شیوع این بیماری اسهالی را در 23 ژوئن اعلام کرد که تلفات ناشی از آن به 18 مورد رسید.

تصور می‌رود این شیوع در اوایل ماه ژوئن در یک پایگاه پرازدحام سازمان جهانی بهداشت در پایتخت سودان جنوبی، جوبا، شروع‌شده و بعد به سایر بخش‌های شهر انتشار

 یافته باشد. سال گذشته دست‌کم 167 نفر در شیوع وبا در سودان جنوبی که بعداً مهار شد، مردند.

این بیماری که از طریق آب و غذای حاوی مواد مدفوعی آلوده منتقل می‌شود، چالش‌های عمده بیشتر بر دولت و امدادگران تحمیل می‌کند.

به گفته سازمان ملل حدود 4.5 میلیون نفر یا بیش از یک‌سوم جمعیت 12 میلیون نفری سودان جنوبی با ناامنی غذایی روبرو هستند.

همه موارد گزارش‌شده وبا در شهر جوبا رخ‌داده‌اند، گرچه آزمایش‌ها بر روی شش مورد مشکوک در مناطق بیرون این شهر انجام‌شده است.

جنگ داخلی در این کشور که در سال 2013 که هنگامی شروع شد که رئیس‌جمهور سالوا کی‌یر معاون سابقش، رایک ماچر را به طراحی کودتا متهم کرد، باعث ایجاد چرخه‌ای از کشتارهای انتقام‌جویانه شده این کشور فقرزده و بدون راه به دریا در موازات خطوط قومی تجزیه کرده است.

کد خبر 300049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha