مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پزشک سوئدی درباره چهار زن که رحم پیوندی دریافت کرده بودند، گفت انتقال رویان به درون رحم‌ها انجام شده است تا این زنان باردار شوند.

womb

به گزارش آسوشیتدپرس این پزشک نگفت که آیا انتقال رویان باعث بارداری موفقیت‌آمیز در این زنان شده است یا نه. در مجموع ۹ زن سوئدی از سال ۲۰۱۲ پیوند رحم شده‌اند، اما در دو زن به علت عوارض رحم پیوندی خارج شد.

این زنان در یک شیوه تجربی برای مشخص کردن امکان به دنیا آوردن نوزاد بیولوژیک پس از پیوند رحم از مادران یا بستگان نزدیک‌شان رحم دریافت کردند. این زنان پیش از پیوند رحم با استفاده از تخمک‌های خودشان تحت لقاح آزمایشگاهی یا IVF قرار گرفته بودند، تا رویان‌هایی برای انتقال به این رحم تازه ایجاد شود.

دکتر ماتس برناستروم، استاد بیماری‌های زنان و زایمان در دانشگاه گوتبورگ، و سرپرست این پژوهش، گفت: «ما از هم اکنون انتقال رویان‌ها را به چهار نفر از این زنان آغاز کرده‌ایم و قصد داریم که پس از آماده شدن سه زن دیگر همین کار را برای آنان هم انجام دهیم.»

برتاستروم پیش‌بینی کرد که سه یا چهار نفر از این هفت زن به طور موفقیت‌‌آمیزی نوزاد به دنیا بیاورند.

او گفت: «احتمال دارد یک یا دو نفر از یان زنان باردار شوند و سقط جنین کنند، و یکی دو نفرشان هم اصلا باردار نشوند.»

قبلا تلاش‌هایی برای پیوند رحم - در ترکیه و عربستان سعودی- انجام شده بود که در هیچکدام‌شان زنان پیوندشده نتوانسته بودند باردار شوند. پزشکان در بریتانیا و مجارستان نیز در حال برنامه‌ریزی برای انجام اعمال مشابهی هستند‌، اما از رحم زنان به تازگی فوت‌کرده برای پیوند استفاده می‌کنند.

برناستروم گفت هر زنی که در این بررسی باردار شود، بر روی دوزهای پایین داروهای مهارکننده ایمنی برای جلوگیری از رد رحم پیوندی قرار خواهد داشت و به عنوان یک بارداری پرخطر تحت نظر قرار خواهد گرفت.

هدف از این پیوندها کمک به زنانی است که به علت خارج کردن رحم در جریان درمان سرطان یا فقدان رحم به طور مادرزادی، نمی‌توانند بچه‌دار شوند.

برخی از پزشکان می‌گویند زنانی که با رحم پیوندی باردار می‌شوند باید به دقت از لحاظ پیشرفت وضعیت رحم در طول بارداری تحت نظر قرار گیرند.

دکتر چارلز کینگزلند، سخنگوی کالج متخصصان زنان و زایمان بریتانیا و متخصص زنان در بیمارستان زنان لیورپول، در این باره گفت: «پرسش‌هایی درباره چگونگی تاثیر تغییرات فیزیولوژیک در این رحم بر مادر وجود دارد و نیز اینکه آیا رحم پیوندی خواهد توانست از جنین در حال رشد حمایت کند یا نه.»

برناستروم و همکارانش در بررسی که نتایجش هفته گذشته منتشر شد اعمالی را که برای پیوند زدن این ۹ رحم انجام داده بودند، توصیف کردند و اعلام کردند که در چهار نفر از بیماران «حملات ملایم رد پیوند» رخ داده است.

به گفته برناستروم رحم‌های پیوندی پس از حداکثر دو بارداری از بدن این زنان خارج خواهند شد.

کارشناسان دیگر این تحولات را گامی امیدوارکننده می‌خوانند، اما مسئله مهم این است که جنین‌ها موارد مغذی کافی را از جریان خون مادر دریافت کنند.

رئیس واحد کمک به باروری در بیمارستان سنت‌توماس و گایز در لندن در این باره گفت:«ما واقعا نمی‌دانیم که آیا جریان خون به این رحم پیوندی افزایش خواهد یافت و این رحم مانند رحم عادی خود را با جنین در حال رشد تطبیق خواهد داد یا نه.»

او گفت: «انتقال رویان‌ها به رحم‌ها نشانه خوبی است. اما در نهایت به دنیا آمدن نوزادی زنده است که بهترین شاهد بر موفقیت کار این گروه پزشکان خواهد بود.»

کد خبر 252112
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز