یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای اولین بار در تاریخ موفق به شبیه‌سازی ریه انسان در آزمایشگاه شده‌اند، پیشرفتی بزرگ در طب احیا‌کننده که هنوز قادر نیست جان انسان‌ها را به صورت قطعی از مرگ برهاند.

براساس گزارش CNN، محققان دانشگاه پزشکی تگزاس معتقدند این موفقیت در گذشته چیزی بیش از تخیلات نبود که اکنون به حقیقیتی زیبا تبدیل شده‌است. درصورتی که این ریه بتواند عملکردی مشابه عملکرد ریه انسان از خود نشان دهد،‌می‌تواند جان هزاران نفر انسان را که در لیست انتظار پیوند ریه قرار دارند، از مرگ نجات دهد.

ریه یکی از معدود اندام‌هایی است که امکان ساخت آن در آزمایشگاه‌ها به‌وجود آمده‌است. نای و کبد از دیگر اندام‌هایی هستند که مدت‌ها است امکان تولید آنها در آزمایشگاه‌ها فراهم آمده‌است.

محققان برای شبیه‌سازی این ریه از بافت سالم ریه‌های دو کودک که دراثر تصادف جان خود را از دست داده‌بودند، استفاده کردند. در این شیوه، دانشمندان تمامی نسوج یکی از ریه‌ها را از آن استخراج کرده و تنها چارچوب اصلی آن که ترکیبی از کلاژن و الاستین است باقی گذاشتند.

دانشمندان سپس سلول‌های ریه دیگر را استخراج کرده و درون چارچوب ریه قبلی قرار دادند و این ساختار را درون مخزنی مملو از مایع مغذی ویژه رشد سلولی قرار دادند. پس از گذشت چهار هفته یک ریه کامل به‌وجود آمد. تکرار این تکنیک منجر به ایجاد ریه‌ای دیگر شد، ریه‌هایی که شباهت زیادی به اندام‌های واقعی دارند و تنها رنگ روشن‌تری داشته و تراکم کمتری دارند.

به گفته دانشمندان امکان استفاده از چنین اندامی برای پیوند زدن زودتر از 12 سال دیگر فراهم نخواهد آمد. پیش از آزمایش روی انسان، این تکنیک روی خوک‌ها مورد آزمایش قرار گرفته‌است. پزشکان درحال حاضر در پیوند نای ترکیبی در بیماران موفق بوده‌اند، جراحی که برای اولین بار در سال 2011 انجام گرفت و تاکنون 6 مورد جراحی مشابه در جهان انجام گرفته‌است.

کد خبر 249823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز