مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک جنین ۴۰ ساله سنگ‌شده در شکم یک زن کلمبیایی که با شکایت از درد معده به بیمارستان مراجعه کرده بود، پیدا شد.

stone baby

به گزارش گاردین اکسپرس پزشکان در ابتدا تصور می‌کردند که این زن دچار عارضه‌ای گوارشی است، اما رادیوگرافی شکم او چیز کاملا متقاوتی را نشان داد: یک جنین کلسیمی‌شده.

این زن 82 ساله دچار یک عارضه نادر به نام "لیتوپدیون"(lithopedion) بود. این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که زن باردار می‌شود و جنین در خارج از رحم و درون محوطه شکم رشد می‌کند. این عارضه پزشکی در را در تداول عامه "نوزاد سنگی" می‌نامند.

دکتر کمر رامیرز در بیمارستان توخولیتو NTD در شهر بوتوتای کلمبیا که بر روند درمان دردهای این زن نظارت داشت، در ابتدا آماده می‌شد که او را برای سنگ صفراوی درمان کند.

او توضیح داد که رشد جنینی که وارد محوطه شکمی شده است، نهایتا متوقف می‌شود، زیرا شکم جای مناسبی برای ادامه زندگی جنین نیست. به این ترتیب جنین می‌میرد، و بدن با آن به عنوان یک جسم خارجی برخورد می‌کند و واکنش بدن در نهایتا جنینی کلسیمی‌شده ایجاد می‌کند که به تدریج مومیایی می‌شود و به صورت نوزاد سنگی درمی‌آید.

این نوزاد سنگی سال‌ها در شکم این زن باقیمانده بود، تا هنگامی در رادیوگرافی کشف شد. این زن به بخش دیگر منتقل شد و جنین سنگی 40 ساله از شکمش خارج شد.

جنین‌های کلسیمی‌شده ممکن است از 14 هفته پس از لقاح تا پس از دوره کامل بارداری ایجاد شوند، و در بسیاری موارد تشخیص‌داده نشده باقی می‌مانند تا بعدها به علت شکایت از درد یا سایر علائم به طور اتقاقی کشف شوند. از هر 11000 بارداری در یک مورد ممکن است نوزاد سنگی ایجاد شود.

یک مورد مشهور دیگر نوزاد سنگی در یک زن 92 ساله از جنوب چین در سال 2009 کشف شد. در این مورد نوزاد کلسیمی‌شده برای بیش از نیم قرن در شکم این زن باقی مانده بود.

دکتر ناتالی برگر، متخصص باروری و غدد درون‌ریز در مرکز باروری تگزاس در این باره می‌گوید معمولا هنگامی که بارداری نابه‌جا رخ می‌دهد، پزشکان به علت خطرات وخیم آن برای مادر، پایان دادن به بارداری را توصیه می‌کنند. اما چنین جنین‌های نابه‌جایی در بسیاری از موارد به علت فقدان خونرسانی مناسب خود به خود می میرند. در اغلب موارد مرگ این جنین‌ها پیش از رسیدن به چندماهگی رخ می‌دهد، و بنابراین بافت جنینی تجزیه می‌شود و چیزی آن به جای نمی‌ماند.

اما در موارد نادری جنین کاشته‌شده در خارج از رحم پیش از مرگ تا مرحله پیشرفته‌ رشد کرده است. در این موارد بدن جنین مرده را برای محافظت خودش در برابر بافت در حال تلاشی، کلسیمی می‌کند. از آنجایی که مادر متوجه این توده در حال سفت شدن درون شکمش نیست، به زندگیش ادامه می‌دهد، تا زمانی که دچار عوارضی به علت آن شود.

تا به حال کمتر از 300 مورد نوزاد سنگی در نوشته‌های پزشکی مستند شده‌اند.

کد خبر 242768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز