مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: انسان‌ها مقادیر زیادی باکتری‌های زنده مفید در بدن خود دارند که برای حفظ سلامت آنها ضروری است، و نوزادان از طریق تغذیه با شیر مادر برای نخستین بار با برخی از این باکتری‌های مفید که در بدن‌های آنها جایگزین می‌شوند، تماس پیدا می‌کنند.

به گزارش لایو ساینس دانشمندان کشف کرده‌اند که شیر مادر بیش از حدی که قبلا تصور می‌شد، حاوی گونه‌های باکتری است- بیش از 700 گونه باکتری در شیر مادر وجود دارند.

نقش دقیق این باکتری‌ها هنوز روشن نیست، اما به گفته پژوهشگران این تنوع میکروبی ممکن است به گوارش شیر بوسیله نوزاد کمک کند یا باعث تقویت دستگاه ایمنی شود.

تحقیقات بیشتر در این باره ممکن است به تدوین راهبردهای جدید تغذیه‌ای برای نوزادانی بینجامد که نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند.

میکروب‌های شیر مادر با استفاده از یک تکنیک تعیین توالی DNA به نام pyrosequencing نقشه‌برداری شدند که شمار بسیار فراوانی از "تگ"های کوچک DNA کپی‌شده از ژن‌های ارگانیسم مورد بررسی تولید می‌کند. دانشمندان می‌توانند با بررسی تنوع‌ها در توالی‌های DNA که یک مولکول همگانی در میان همه سلول‌های زنده را رمزبندی می‌کنند، گونه‌های متفاوت باکتری را شناسایی کنند.

پژوهشگران در این بررسی هم کلستروم یا آغنوز- اولین ترشح غدد پستانی پس از تولد نوزاد، و نیز شیر پستان را از یک تا شش ماه پس از تولد نوزاد بررسی کردند. نمونه‌های متاخرتر حاوی باکتری‌هایی بود که به طور شاخص در دهان یافت می‌شوند، مانند ویلونلا، لپتوتریشیا و پرووتلا.

ماریا کارمن کولادو از انستیتوی تکنولوژی غذایی و آرگوشیمی و آلکس میرا از مرکز پژوهش عالی بهداشت عمومی که هر دو در اسپانیا قرار دارند، و این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند: "ما هنوز نمی‌توانیم تعیین کنیم که آیا این باکتری‌ها در دهان نوزاد جایگزین می‌شوند یا نه و نیز اینکه باکتری‌های دهانی این نوزادان وارد شیر پستان هم می‌شوند و ترکیب آن را تغییر می‌دهند یا نه."

از جمله یافته‌های این بررسی این بود که شیر پستان مادران دارای اضافه وزن و مادرانی که با برنامه قبلی سزارین شده بودند، حاوی تراکم کمتری از گونه‌های باکتری بود (به گفته این پژوهشگران در مادرانی که بدون برنامه قبلی سزارین شده بودند ترکیب باکتری‌های شیر مادر مشابه ترکیب شیر مادرانی بود که زایمان طبیعی کرده بودند).

این پژوهشگران می‌گویند: "اگر باکتری‌های شیر مادر کشف شده در این بررسی برای تکامل دستگاه ایمنی نوزاد مهم باشند، افزودن آن‌ها به شیر خشک نوزادان ممکن است میزان آلرژی، آسم و بیماری‌های خودایمنی را کاهش دهد."

کد خبر 196766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز