همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پدران به همان اندازه مادران توانایی شناسایی گریه‌های منحصربه‌فرد نوزادان‌شان را دارند.

crying

به گزارش لایوساینس این یافته‌ها که در جورنال Nature Communications منتشر شده است بیانگر آن است که تجربه و نه غریزه مادری به تشخیص بهتر گریه نوزاد می‌انجامد.

نیکولاس ماتوون متخصص زیست‌شناسی شنوایی در دانشگاه ژان مونه در فرانسه، یکی از این پژوهشگران، گفت: "پیش از این بررسی، تصور بر این بود که مادران توانایی بیشتری در تشخیص گریه‌های کودکان‌شان نسبت به پدران دارند."

در حال حاضر مشخص نیست که توانایی تشخیص گریه یک نوزاد از دیگری چه اهمیتی برای انسان‌ها دارد.

ماتوون می‌گوید: "ما مانند پنگوئن‌ها نیستیم که مجبور باشیم کودک گمشده‌مان را از میان صدها کودک دیگر پیدا کنیم."

با این وجود به گفته او توانایی والدین در تشخیص گریه نوزادشان از گریه نوزادان دیگر به معنای توانایی بهتر آنها در تشخیص نیازهای‌ دیگر آنها مانند گرسنگی یا درد بر مبنای گریه است.

بررسی‌های گذشته نشان داده‌اند که زنان به طور کلی این وظیفه را بهتر از مردان انجام می‌دهند، و برخی از پژوهشگران هنوز معتقدند که یک "غریزه مادری" که دست کم تا حدی منشا ژنتیکی دارد توضیح‌دهنده این تفاوت است.

این پژوهشگران برای اینکه مشخص کنند مردان و زنان از لحاظ تشخیص گریه نوزاد چه تفاوتی دارند، گریه‌های نوزادان در دو مکان- فرانسه و جمهوری دموکراتیک کنگو ضبط کردند. سپس از 27 پدر و 29 مادر خواستند تا گریه‌های نوزادان‌شان را از میان گریه چهار نوزاد دیگر تشخیص دهند.

والدین به طور میانگین توانستند که گریه‌های نوزادان‌شان در 90 درصد موارد تشخیص دهند.

مردان به همان اندازه زنان می‌توانستند گریه‌های نوزادان‌شان را تشخیص دهند- به شرطی که دست کم چهار ساعت در روز را با نوزادان‌شان گذرانده بودند. مردانی که مدت کمتری را با نوزادان‌شان گذرانده بودند، به طور قابل‌توجهی در تشخیص گریه بدتر عمل می‌کردند.

توانایی تشخیص گریه نوزادان برحسب جنسیت نوزاد یا در میان فرهنگ‌های گوناگون تفاوتی نداشت.

این پژوهشگران در پیگیری این کار پژوهشی، همچنین نشان دادند که زنانی که کمتر از چهار ساعت در روز را با نوزادان‌شان می‌گذرانند نیز در کار تشخیص گریه بدتر عمل می‌کنند، بنابراین تجربه و نه غریزه این توانایی را ایجاد می‌کند.

به گفته ماتوون این یافته‌ها این برداشت را تقویت می‌کنند که انسان‌ها به صورت پرورش‌دهندگانی همکاری‌کننده تحول یافته‌اند، و وظیفه بزرگ کردن کودکان فقط به عهده مادران نبوده است، بلکه پدران، خواهران و برادران، عمه‌ها وعموها همگی دستی در بزرگ کردن آنان داشته‌اند.

او می‌گوید: "یک ضرب المثل آفریقایی می‌گوید برای بزرگ کردن یک کودک نیاز به یک دهکده دارید، و به نظر من این یافته‌ها تاییدکننده این ضرب المثل است."

ماتوون در ادامه این تحقیق می‌خواهد ببیند آیا مردان و زنان از لحاظ توانایی تشخیص نیازهای خاص نوزاد مانند گرسنگی یا ناراحتی بر اساس گریه‌های نوزادان‌شان تفاوت دارند یا نه.

کد خبر 209546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز