همشهری آنلاین: دو گزارش جدید پزشکی نشان می‌دهد که بارداری چگونه می‌تواند گاهی به شیو‌ه‌های غیرمنتظره باعث مشکلات بینایی شود.

retina

به نوشته لایو ساینس در یک گزارش یک تازه‌ مادر ۲۵ ساله در هفته ۳۶ بارداریش دچار تاری دید و احساس جرقه‌های نورانی در هر دو چشمش شد.

معاینه چشم نشان داد که او دچار آسیب‌دیدگی در پشت چشم شامل تورم عصب بینایی شده است.

یک آزمایش دیگر نشان داد که او فشار خون بسیار بالا دارد و آزمایش نمونه‌ ادرار وجود مقادیر زیاد پروتئین در آن را نشان داد.

retina۳

تصویری از ته چشم یا شبکیه زن مراکشی که خونریزی (فلش‌های سیاه) و التهاب دیسک اپتیک یا سر عصب بینایی در چشم (سرفلش‌ها) را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارشی که پژوهشگران دانشگاه محمد پنجم در مراکش از مورد این زن داده‌اند پزشکان تشخیص دادند که مشکلات چشمی او در نتیجه «پره‌اکلامپسی» شدید، یک عارضه بارداری که با فشار خون بالا و میزان‌های بالای پروتئین در ادرار مشخص می‌شود.

تنها راه علاج برای پره‌اکلامپسی به دنیا آوردن نوزاد است و این زن نیز تحت عمل سزارین فوری قرار گرفت. او پسری به دنیا آورد که با وجود وزن کم هنگام تولد به نظر سالم می‌رسید. به گفته این پژوهشگران سه ماه بعد بینایی این زن به حالت عادی بازگشت.

دکتر جیل رابین، رئیس بخش مراقبت‌های اورژانس و زنان و زایمان در مرکز پزشکی جویش لانگ آیلند در نیویورک که گزارش مورد این زن شرکت نداشت، می‌گوید تغییر در بینایی ممکن است یکی از علائم پره‌اکلامپسی باشد (سایر علائم شامل سردرد شدید، درد بخش فوقانی شکم و افزایش ناگهانی وزن است).

به گفته او علائم پره‌اکلامپسی گاهی خفیف و پنهانی است و گاهی بسیار آشکار است. او می‌گوید زنان در صورت بروز چنین علائمی به خصوص در سه ماهه سوم بارداری باید فورا به نزد پزشک متخصص زان و زایمان‌شان بروند.

در گزارش دوم یک زن باردار ۲۵ ساله اهل کانادا پس از یک دوره تهوع صبحگاهی در هفته یازدهم بارداریش متوجه نقطه تاریکی در میدان بینایی‌اش شد. معاینه نشان داد که یک رگ خونی در چشم چپ این زن حین استفراغ شدید پاره شده و باعث خونریزی در چشمش شده است.

retina۲

تصویر ته چشم زن کانادایی پس از خونریزی (A) و پس از بهبودی در پنج ماه بعد (‌‌‌B)

دکتر نتان چودری، رئیس بخش جراحی زجاجیه و شبکیه در انستیتوی چشم هرزیگ در تورونتو که این زن را درمان کرده است، می‌گوید حملات استفراغ شدید ممکن است باعث افزایش فشار خون این زن، از جمله افزایش فشار خون در رگ‌‌های درون چشم او شده باشد. و بعد خون در چشم او به دام افتاده باشد.

به گفته او سرفه کردن، عطسه کردن یا زور زدن شدید در حین اجبابت مزاج می‌تواند باعث پارگی عروق خونی شود.

چودری می‌گوید در اغلب موارد چنین خونریزی‌هایی بدن خودش می‌تواند جراحت را بهبود بخشد، درست همانطور که در موارد کبودشدگی رخ می‌دهد. به گفته او در مورد این زن نیز آسیب چشمی او تحت نظر قرار گرفت اما نیازی به درمان پیدا نکرد، و پس از حدود پنج ماه بهبود یافت. به گفته او در برخی از موارد برای خارج کردن خون درون چشم جراحی لازم است

کد خبر 250424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز