یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سلول‌های استخراج شده از چشم‌های اهدا شده از سوی افراد مرده می‌تواند بینایی را به چشمان نابینا بازگرداند.

چشم

براساس گزارش BBC، آزمایش این یافته روی موش‌ها نشان می‌دهد سلول‌های انسانی می‌توانند قدرت بینایی را به موشهای نابینا بازگردانند. اکنون محققان دانشگاه کالج لندن می‌گویند نتایج مشابه در انسان می‌توانند کیفیت زندگی افراد نابینا را ارتقا دهند اما قدرت بینایی آنها تاحدی که قادر به خواندن باشند افزایش پیدا نخواهد کرد.

درحال حاضر از قرنیه‌های اهدایی برای بهبود بینایی در افراد کم‌بینا استفاده می‌شود اما محققان اکنون نوع ویژه‌ای از سلول‌ها را از چشم استخراج کرده‌اند که تاثیر درمانی بیشتری دارد.

سلول‌های مولر نوعی از سلول‌های بنیادین بالغ هستند که از قابلیت تبدیل شدن به سلول‌هایی ویژه‌ای در پشت چشم را برخوردارند و می‌توانند در برطرف ساختن طیف گسترده‌ای از اختلالات بینایی کاربرد داشته‌باشند. در این مطالعه محققان نشان داده‌اند که سلول‌های مولر راهکاری جدید برای برطرف‌ساختن عوارض ناشی از بیماری‌های قرنیه چشم خواهد بود.

این سلول‌ها در آزمایشگاه به صورت شیمیایی به سلول‌های میله‌ای تبدیل شدند که نور را در شبکیه ردیابی می‌کنند. تزریق سلول‌های میله‌ای به پشت چشم موش‌های مطلقا نابینا منجر به بازیابی نسبی بینایی این جانداران شد. اسکن‌های مغزی نشان می‌دهند پس از این درمان 50 درصد از سیگنال‌های الکتریکی ردوبدل شده میان چشم موش نابینا و مغز احیا شده‌اند.

به واسطه این درمان محققان امیدوارند افراد نابینا بتوانند به راحتی به اطراف حرکت کرده و جهت‌یابی کنند، اما قدرت دید آنها درحدی که بتوانند دوباره بخوانند بازنخواهد گشت. این افراد قدرت تشخیص اجسام و افراد از یکدیگر را خواهند داشت اما نمی‌توانند تلویزیون تماشا کنند یا کتاب بخوانند.

قرار است آزمایش انسانی این شیوه درمانی از سه سال آینده آغاز شود.

کد خبر 248025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز