گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: مناقشه بر سر مضربودن یا نبودن امواج پارازیت بر سلامت مردم، چندسالی است که وجود دارد.

از سویی عده‌ای البته بدون ارائه سند علمی می‌گویند: پارازیت سلامت مردم را تهدید و ناباروری، عقیمی و سقط جنین ایجاد می‌کند و آمار سرطان را افزایش می‌دهد و گروهی دیگر در مقابل اعلام می‌کنند که چنین نیست چرا که استانداردهای لازم همانند سایر کشورها در ایران نیز رعایت می‌شود بنابراین، نباید بدون سند علمی سخن گفت و بر شایعه‌های موجود دامن زد و در بین مردم هراس ایجاد کرد.

هفته پیش نتایج کمیته بررسی اثرات پارازیت بر سلامت مردم اعلام شد. شاید بر اساس آن بود که وزیر بهداشت گفت: شایعات درخصوص پارازیت و تأثیر آن برسلامت مردم خیلی زیاد است اما براساس مستندات علمی می‌گویم که بسیاری از شایعات تقریبا از نظر علمی هیچ سندیتی ندارد و اینکه بگوییم پارازیت سبب یکسری بیماری‌ها و عوارض ازجمله سقط جنین می‌شود، چیزی نیست که از نظر علمی مبنایی داشته باشد.

در عین حال مسئولان وزارت بهداشت به تمام کاربران سیستم‌های مولد اشعه ازجمله آنتی سیگنال‌های ماهواره و تمام سازمان‌ها و نهادها همچنان هشدار می‌دهند که رعایت استاندارد ملی یک الزام قانونی است و اگر غیرازاین باشد با آن برخورد خواهد شد.

دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اما در مورد تأثیر پارازیت‌های موجود روی سلامت جامعه گفته است: پارازیت یکی از انواع امواجی است که برای اختلال ماهواره ایجاد می‌شود و اگر خلاف استانداردها باشد، می‌تواند خطرناک باشد. نگرانی از جایی است که بعضی از این فرستنده‌ها خارج از محدوده نظارت هستند.

ما در سازمان در حال ظرفیت‌سازی در این خصوص هستیم و کمیته‌ای را مأمور پیگیری این امر کرده‌ایم، ولی مسئولیت اصلی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی است. دکتر واعظی هم گفته که کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شده و قول پیگیری هم داده‌اند. اما به گفته وزیر بهداشت به‌طور کلی با بررسی‌هایی که انجام شده، می‌توان گفت که هیچ جای نگرانی از بابت تأثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم نیست و عمدتا سطح آنها در حد استانداردهای بین‌المللی است.

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: گزارش نهایی این کمیته به‌زودی آماده و تقدیم رئیس‌جمهور خواهد شد. از ابتدای این دولت، بررسی تأثیر پارازیت‌ها یکی از مطالبات بود اما چون ابزار لازم آن در اختیار وزارت بهداشت نبود، کمیته‌ای با حضور سایر ارگان‌های مربوطه تشکیل شد.اما استاندارد برای بی‌خطر بودن امواج پارازیت بر سلامت مردم چیست ؟
مهندس علی گورانی، مسئول برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

او به‌عنوان کسی که سال‌ها در این زمینه کار کرده است، به خبرنگار همشهری گفت: وزارت بهداشت پاسخ به اظهارات موجود را نه‌تنها وظیفه قانونی بلکه وظیفه اخلاقی خود می‌داند بنابراین معتقد هستم که باید با سند علمی سخن گفت. به گفته این مقام مسئول، استاندارد مقادیر انرژی در محدوده فرکانس 10تا 12گیگاهرتز 61ولت به متر است و این معیاری است برای تشخیص اینکه مقادیر انرژی منتشره در محدوده فرکانس مذکور که پارازیت هم در این محدوده فرکانس قراردارد، به سلامت مردم آسیب می‌رساند یا آسیب نمی‌رساند و جز این استاندارد، سایر اظهارات غیرعلمی خواهد بود و به‌دلیل آنکه براساس سنجش‌هایی که تاکنون در کشور انجام شده است، مقادیر انرژی سنجش شده در فرکانس کمتر از 61ولت به متر بوده است تنها با این معیار می‌توان اعلام کرد که امواج پارازیت سلامت مردم را تهدید نمی‌کند.

او تأکید کرد اگر هر فرد متخصص یا مرکز علمی ادعا می‌کند که سنجشی انجام داده وبه این نتیجه رسیده است که انرژی سنجش شده در محدوده آنتی‌سیگنال‌ها یا پارازیت‌ها ی ماهواره بیشتر از استاندارد ملی است به وزارت بهداشت ارائه کند. قول می‌دهیم براساس وظیفه قانونی و اخلاقی خود موضوع را پیگیری و مداخله کنیم اما اینکه عده‌ای بدون سند علمی، نگرانی ایجاد کنند عملی غیراخلاقی است. به گفته گورانی، درموضوع مربوط به تشعشعات، اصلی به نام آلارا (ALARA) وجود دارد؛ به این معنا که تا جایی که ممکن است خود را در برابر اشعه قرار ندهید.

این اصل درباره تمام سیستم‌های تولید‌کننده اشعه صادق است؛ از وسایل خانگی گرفته تا تجهیزات و پرتوهای پزشکی، کابل‌های فشار قوی، تلفن‌های همراه و آنتی‌سیگنال‌های ماهواره ای. اما آیا در دنیای امروز که تکنولوژی‌های نوین ارتباطی زندگی بشر را احاطه کرده و دستخوش تغییر قرار داده است می‌شود از این تکنولوژی‌ها استفاده نکرد ؟

او گفت: مردم باید بدانند که بیش از 80درصد پرتوگیری‌ها از منابع طبیعی است و گاز رادون و تشعشعات ماوراءبنفش ازجمله این منابع هستند که درصورت رعایت‌نکردن بیشترین آسیب را متوجه مردم می‌کنند و تنها 20در صد پرتوگیری‌ها از منابع مصنوعی مثل پارازیت‌هاست. بد نیست بدانید که نیمی از این 20درصد هم پرتوهای پزشکی است و پس از آن منابع فشار قوی (فرکانس‌های به‌شدت پایین)که اگر در این موارد شدت، فاصله و مدت رعایت نشود، آسیب‌رسان است اما در این زمینه‌ها متأسفانه کمتر سخن گفته می‌شود.

کد خبر 249538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز