گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: تکلیف یارانه‌ ۱۲هزار میلیارد تومانی بخش سلامت تا یک هفته‌ دیگر مشخص می‌شود تا به‌گفته وزیر بهداشت پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم کاهش یابد.

نظام حاکم بر سلامت و درمان به شکلی درآمده که مردم ناچارند حدود70درصد از هزینه‌های درمانی‌شان را از جیب پرداخت کنند، این در حالی است که افراد تحت پوشش بیمه‌های درمانی نیز هستند.تعیین تعرفه‌های درمان هر سال از سوی دولت انجام می‌شود و بیمه‌ها نیز براساس همین تعرفه‌ها فعالیت می‌کنند اما گروه درمانی با غیرواقعی خواندن تعرفه‌ها بیشتر فعالیت‌هایشان را خارج از چارچوب تعرفه انجام می‌دهند و از آنجا که این بخش از هزینه‌ها تحت پوشش بیمه نیست مردم ناچارند به‌صورت مستقیم و از جیب این هزینه‌ها را بپردازند.

دولت برای سال آینده 12هزار میلیارد تومان بودجه جهت بهبود اوضاع نظام سلامت و درمان درنظر گرفته است اما هنوز چگونگی تقسیم این بودجه میان وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی مشخص نشده و قرار است تا پایان هفته‌ آینده این سهم‌ها مشخص شود.

محمدعلی همتی، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی درباره‌یارانه‌ 12هزار میلیارد تومانی امسال در بخش سلامت گفت:‌ 65 درصد از این منابع از طریق سازمان‌های بیمه‌گر در نظام سلامت هزینه می‌شود و با توجه به مستنداتی که سازمان تأمین اجتماعی ارائه خواهد کرد چگونگی توزیع این یارانه تا هفته‌ آینده مشخص خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه با این کار بخشی از مشکلات حوزه سلامت برطرف می‌شود، توضیح داد:‌افزایش پوشش بیمه‌ها و همچنین پوشش مناسب‌تر هزینه‌های بالای درمان ازجمله اهداف تزریق منابع به حوزه سلامت است که امیدواریم با تزریق یارانه 12هزار میلیاردی این اهداف محقق شود.

این سخنان درحالی است که سرانه و سهم بهداشت و درمان در کشور ما پایین و حدود 4تا 5درصد از کل بودجه است درحالی‌که سهم سرانه بهداشتی در کشورهای همسایه 10درصد است و تا زمانی که دولت سهم خود را در بخش درمان افزایش ندهد مشکلات مردم همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.

کسری‌ها را از بودجه هدفمندی نپردازید

در همین حال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بیمه‌ها خواست تا کسری بودجه‌هایشان را از طریق بودجه‌ هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نکنند. سید حسن هاشمی گفت:‌ وزارت بهداشت به سهم خود قصد ندارد از اعتباراتی که از ناحیه هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت اختصاص خواهد یافت کسری‌هایش را جبران کند. از وزارت تعاون و بیمه تأمین اجتماعی نیز می‌خواهیم که از محلی غیراز این اعتبارات، نهایتاً تا خرداد‌ماه سال 93کسری‌های خود را جبران کنند تا بتوانیم از ناحیه اعتبارات هدفمندی، بحث‌های مهم‌تری همچون کاهش هزینه‌ها از جیب مردم را دنبال کنیم. کسری بودجه در سیستم درمان و سلامت تأثیر زیادی دارد اگر این کسری‌ها جبران نشود برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت سلامت بی‌فایده خواهد بود. باید حداکثر تلاش و برنامه‌ریزی‌ها را برای اینکه بتوانیم اعتبارات هدفمندی را برای کاهش هزینه‌های مردم صرف کنیم، به خرج دهیم. باید کاری کنیم که نتایج برنامه‌ها در زندگی مردم خود را به‌صورت ملموس نشان دهد.

پیشنهادهای کمیسیون اجتماعی

از سوی دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس هم در جلسه دیروز خود پیشنهادهای 15گانه‌ای برای حمایت از اقشار آسیب پذیر آماده کرد و به کمیسیون تلفیق فرستاد.محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی، در مورد جزئیات پیشنهادهای کمیسیون اجتماعی گفت: یکی از پیشنهادهای ما در مورد حمایت‌های بیشتر از افراد تحت‌پوشش نهادهای حمایتی و اقشار کم‌درآمد بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده بود.

به‌نظر می‌رسد با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده، سقف درآمد افراد کم‌درآمد جامعه با کاهش مجدد روبه‌رو شود به همین دلیل مجلس نگرانی‌های خود را از باب لزوم حمایت از افراد آسیب‌پذیر به تبصره هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده اضافه کرده است.

کد خبر 247270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز