همشهری آنلاین: پزشکان بیمارستان فوق تخصصی محک موفق به درمان سرطان کبد در کودکان به کمک سلولهای بنیادی شدند.

بیماری

به گزارش مهر، پزشکان بیمارستان محک که ویژه درمان سرطان کودکان است اعلام کردند موفق به درمان سرطان کبد یا هپاتوبلاستوم در کودکان با تزریق سلولهای بنیادی شده اند و نخستین مورد این درمان روز گذشته از بیمارستان محک مرخص شد.

این نخستین بار است که از پیوند سلولهای بنیادی در درمان سرطان کبد در کودکان در ایران استفاده و آرین بیست و دومین کودک در جهان است که از این طریق درمان شده است.

دکتر امیر عباس هدایتی سرپرست بخش پیوند سلولهای بنیادی این بیمارستان در جمع خبرنگاران گفت: هپاتوبلاستوم شایعترین سرطان کبد در کودکان است و بیشتر در پسرها گزارش می شود و درمان آن مبتنی بر جراحی تومور و شیمی درمانی پس از جراحی است.

وی افزود: در مواردی که هپاتوبلاستوم در کودک علاوه بر کبد به بافتهای دیگر مانند استخوان، مغز استخوان یا ریه ها نیز سرایت کرده باشد، احتمال زنده ماندن کودک برای 5 سال بعد از جراحی و شیمی درمانی، 25درصد تعیین می شود اما با جداسازی سلولهای بنیادی از خون بیمار و تزریق آن مجددا به کودک می توان احتمال درمان سرطان را در کودک به بیش از 70درصد رساند.

هدایتی در تشریح پیوند انجام شده گفت: تومور کبدی آرین یک و نیم ساله پس از تشخیص بدخیمی، در بیمارستان کودکان مفید جراحی و پس از آن کودک برای ادامه شیمی درمانی و پیوند سلول های بنیادی خون ساز به بیمارستان محک منتقل شد.

وی اضافه کرد: برای پیوند سلولهای بنیادی در آرین، سلولهای بنیادی از خون محیطی کودک استخراج و پس از آن مغز استخوان کودک از طریق دارو کاملا تخریب شد و سلولهای بنیادی تکثیر شده مجددا از طریق دستگاه به بدن وی برگردانده شد و به این ترتیب مغز استخوان جدیدی برای کودک بوجود آمد.

هدایتی با بیان این که سلولهای بنیادی کودک پس از تزریق به محل ضایعه کبدی و همچنین مغز استخوان تخریب شده ی کودک می روند و شروع به تکثیر می کنند، گفت: در بدن انسان ها نمونه اولیه ای از سلولهای بدن قرار داده شده است که می توانند به همه سلول های دیگر تبدیل شوند و جایگزین سلولهای آسیب دیده و سرطانی شوند.

این فوق تخصص خون و انکولوژی کودکان گفت: در حال حاضر از پیوند سلول های بنیادی در درمان سرطانهای خون همچون انواع لوکمی، سرطان غدد لنفاوی، بیماری هوچکین، تالاسمی، بیماریهای متابولیک، کم خونی ناشی از کم کاری مغز استخوان و سرطان چشم یا رتینوبلاستوم در کودکان استفاده می شود که همگی در ایران نیز انجام می شود.

وی استفاده از سلولهای بنیادی در درمان تومورهای سرطانی مانند تومورهای کبدی، ریوی، کلیوی و تومورهای مغز را نیز از پژوهشهای جدید در باره درمان با این سلولها برشمرد و گفت: دومین کودک مبتلا به هپاتوبلاستوم نیز برای پیوند سلولهای بنیادی نیز روز گذشته در بیمارستان محک بستری شده است.

ایران پس از آمریکا، ایتالیا و ژاپن، چهارمین کشور دنیاست که موفق به درمان هپاتوبلاستوم کودکان با نتایج موفق شده است.

کد خبر 246294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز