وزیر بهداشت در مراسم روز جهانی اهدای خون گفت: برای نخستین بار از‌ماه آینده مکمل‌های ویژه به زنان باردار به‌صورت رایگان در تمام مراکز بهداشتی و روستاها ارائه می‌شود.

سلامت

هاشمي در باره كمبود فاكتور 7 بيماران هموفيلي و افزايش قيمت برخي از دارو‌هاي بيماران خاص گفت: در جهت حمايت از توليد داخل، مقداري به اضافه پرداختي بيماران جهت تهيه داروهاي وارداتي اضافه شد چرا كه اين داروها مشابه توليد داخل و حتي با كيفيت بهتر را دارند اما در عين حال به سازمان غذا و دارو ابلاغيه‌اي داده‌ام كه شرايط همچنان مشابه گذشته باشد تا اطلاع‌رساني مناسب به بيماران در اين زمينه صورت گيرد.

هاشمي افزود: خواهشم از پزشكان و بيماران آن است كه به داروهاي داخلي اعتماد داشته باشند. تا كي مي‌توانيم به واردات توجه كنيم؟ وي ادامه داد: در برنامه داريم كه امسال واردات را حداقل 500ميليون دلار كاهش دهيم. اين امر شدني نيست مگر با همراهي پزشكان و بيماران. از 6‌ماه آينده آنچه سازمان غذا و دارو تصميم گرفته كه البته تصميمي منطقي و در راستاي اقتصاد مقاومتي است، عملياتي خواهد شد.

به گزارش همشهري دكتر سيد حسن هاشمي گفت: خوني كه در مراكز درماني كشور عرضه مي‌شود جزو پاك‌ترين خون‌هاي دنيا و حاصل ايثار اهداكنندگان و تلاش همكاران در سازمان انتقال خون است. هاشمي اظهار اميدواري كرد كه در زمينه فرآورده‌هاي خوني و مشتقات آن وابستگي‌ها به حداقل برسد و از واردات بي‌نياز شويم. هاشمي، اهداي 2 ميليون و 100هزار واحد خون با بيش از 50درصد اهداكننده مستمر داوطلبانه را يكي از نقاط قوت بخش بهداشت و درمان كشور ذكر و وضعيت ايران را در اين زمينه افتخار‌آفرين توصيف كرد. وزير بهداشت از به كارگيري دانشجويان پرستاري براي جبران كمبود پرستار در مراكز درماني كشور خبر داد و گفت: مجوز استفاده از دانشجويان پرستاري ترم 6به بعد را داده‌ايم.

وزير بهداشت ادامه داد: با توجه به اقبالي كه مردم به برنامه‌هاي دولت در حوزه بهداشت و درمان پيدا كرده‌اند، فشار كار پرسنل وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و بيمارستان‌ها به‌تدريج افزايش يافته و لازم است كه تمام اين پرسنل به نوعي درنظر گرفته شوند. در مورد پرداختي‌ها و معوقات بايد بگويم كه با وجود تمام تلاش دولت اما ما هنوز حدود 7‌ماه به پرسنل و پزشكان بدهكاريم. در اين زمينه صحبت‌هايي در هيأت وزيران با رئيس‌جمهور، معاون اول و همچنين معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي داشته‌ام.

قول‌هايي در اين‌باره داده شده كه اميدواريم به‌زودي عملياتي شود. هاشمي درباره جبران كمبود پرستار در مراكز درماني گفت: مي‌دانم كه فشار كاري پرستاران زياد است. از زحمات آنها تشكر مي‌كنم. كمبودهاي بسياري در اين زمينه وجود دارد. بر همين اساس مجوز استفاده از دانشجويان پرستاري ترم 6به بعد را داده‌ايم. در3 روز گذشته اين اجازه به پرستاران و بهياران داده شده است. به اين ترتيب دانشگاه‌ها و بيمارستان‌ها مي‌توانند موارد كمبود را به‌صورت قراردادي يا استفاده ساعتي از پرستاران جبران كنند تا به اين ترتيب فشار كاري پرستاران كاهش يابد.

نيازي به واردات خون نداريم

در اين مراسم دكتر علي‌اكبر پور‌فتح‌الله، رئيس سازمان انتقال خون هم گفت: در زمينه فرآورده‌هاي خوني كمبود نداريم و نيازي به واردات خون نيست اما در مورد داروهاي مشتق از پلاسما، هنوز كمبودهايي وجود داردكه تلاش مي‌كنيم بتوانيم تا سال آينده، حداقل 50درصد از داروهاي مشتق از پلاسما را در ايران تهيه كنيم.

او با بيان اينكه، 800مادر به‌دليل عدم‌دسترسي به خون و فرآورده‌هاي خوني، در جهان، جان خود را از دست مي‌دهند، گفت: در ايران، در زمينه انتقال خون به مادران مشكلي نداريم. به گفته پور‌فتح‌الله، شاخص اهداي خون در ايران، 27واحد خون به ازاي هر هزار نفر جمعيت است كه اين شاخص در كشورهاي توسعه يافته 40واحد به ازاي هر هزار نفر جمعيت است. اين در حالي است كه اين شاخص در كشورهاي با رشد متوسط 13واحد و در كشورهاي با رشد پايين، 4واحد به ازاي هر 1000نفر جمعيت تعيين شده است. در ايران بيش از 50درصد اهداكنندگان، هر سال 2بار خون خود را اهدا مي‌كنند. او گفت: 8سال است كه ايران به جمع 60كشوري پيوسته كه اهداي خون در آنها صددرصد داوطلبانه و بدون دريافت پاداش است.

احتمال كمبود خون در‌ماه مبارك رمضان

دكتر محمد مهدي گلمكاني مدير‌كل اداره سلامت شهرداري تهران هم در اين مراسم با اشاره به اينكه احتمال كاهش اهداي خون در‌ماه مبارك رمضان وجود دارد از مردم درخواست كرد كه امسال نيز همچون سال‌هاي قبل، در زمينه اهداي خون در‌ماه رمضان مشاركت فعال داشته باشند.

مهدي اميري معاون اداره كل سلامت شهرداري تهران نيز به همشهري گفت: شهرداري تهران به بحث انتقال خون توجه جدي دارد به همين منظور در 374محله تهران كانون اهدا‌كنندگان خون را با دارا بودن 19هزار و 500نفر داوطلب تشكيل داده است.
هدف اصلي اين گروه جلب مشاركت شهروندان در امر اهداي خون است و اين تعداد به‌عنوان سفيران سلامت رابط بين شهرداري تهران و سازمان انتقال خون به‌منظور جلب مشاركت مردم هستند.شهرداري تهران در ايام‌ماه رمضان در 4ايستگاه ويژه حرم حضرت عبدالعظيم(ع)، امامزاده صالح (ع)، مصلاي امام و پايگاه بسيج منطقه 2با همكاري سازمان انتقال خون، پايگا‌ه‌هاي سيار انتقال خون برگزار خواهد كرد.

کد خبر 262574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha