همشهری آنلاین: کاخ کرملین روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به نیروهای روس پس از رزمایش در سه منطقه مرزی با اوکراین، دستور بازگشت به پایگاه‌های نظامی دائم داد.

به گزارش روز ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از مسکو، بیانیه کرملین می افزاید: پوتین به وزیر دفاع دستور بازگشت سربازان مشغول رزمایش نظامی در مناطق مرزی روستوف ، بریانسک و بلگرود اوکراین به پایگاه های نظامی دائم خود صادر کرده است.

دفتر پوتین اعلام کرد: وی این دستور را صادر کرده است؛ زیرا رزمایش بهاره پایان یافته است.

بر پایه این گزارش، اقدام پوتین با هدف تنش زدایی از بن بست پیش آمده بین روسیه و غرب بر سر تحولات اوکراین انجام شده است.

با وجود این یک افسر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو در بروکسل گفت: این سازمان نشانه ای از بازگشت سربازان روس به پایگاه های خود ندیده است. ناتو پیش از این اعلام کرده بود روسیه 40 هزار سرباز نزدیک مرز با اوکراین مستقر کرده است.

هنوز مشخص نیست چه تعداد سرباز در نتیجه دستور پوتین از مرزهای اوکراین به پایگاه های دائم نظامی روسیه منتقل می شوند.

پوتین همچنین در اقدام دیگری که رویترز از آن به گامی آشتی جویانه یاد کرده است، از ارتباطات اولیه دولت اوکراین با طرفداران فدرالی شدن در این کشور، استقبال کرد.

روسیه از مدت ها قبل تنها راه حل پایان بحران اوکراین را فدرالی شدن این کشور و اعطای قدرت بیشتر به مناطق روس زبان در شرق اوکراین دانسته و از کی یف خواسته مستقیم با جدایی طلبان مذاکره کند.

پوتین همچنین درخواست روسیه را از کی یف برای پایان دادن به عملیات تنبیهی علیه جدایی طلبان و عقب نشاندن سربازان خود از شرق اوکراین تکرار کرد و دولت غربگرای کی یف را مسئول خشونت ها دانست.

همچنین براساس گزارش دیگری از شبکه تلویزیونی فرانس 24 روسیه از کی یف خواسته است نیروهایش را فورا از مرزهای شرقی اوکراین عقب براند.

طی هفت ماه گذشته بحران و ناآرامی های اوکراین به مناطق شرق و جنوب این کشور سرایت کرده و به ویژه پس از پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه، به کشاکش و مناقشه ای راهبردی بین روسیه و غرب بدل شده است.

مسکو بحران اوکراین را که از نوامبر سال گذشته میلادی آغاز و منجر به سرنگونی ˈ ویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری سابق این کشور شد، حاصل سازماندهی آمریکا و اروپا می داند و دولت کنونی کی یف را به رسمیت نمی شناسد.

به دنبال برگزاری همه پرسی از مردم کریمه در16مارس2014 (25اسفند1392)،81 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده و96.77 درصد به جدایی این شبه جزیره از اوکراین و الحاق آن به روسیه رأی مثبت دادند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه 18مارس (27اسفند 1392) رسما سند الحاق کریمه به روسیه را امضا کرد و کریمه را جزء جدایی ناپذیر روسیه خواند.

کد خبر 259946
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز