سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌جمهور چین امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت با همتای روس خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

putin-jinping

این در حالی است که چین و روسیه در پی بهبود روابط خود در مواجهه با انتقادهای غرب و مناقشات ارضی هستند.

ولادیمیر پوتین،رئیس‌جمهور روسیه برای شرکت در اجلاس امنیتی آسیا در شانگهای به سر می‌برد و این دو کشور همچنین با برگزاری رزمایش یک هفته‌ای نیروهای دریایی‌شان در دریای چین شرقی - با حضور 14 کشتی - در حال به رخ کشیدن قدرت نظامی خود هستند.

از زمان به قدرت رسیدن شی جینپینگ،رئیس‌جمهور چین در سال گذشته ، این نخستین سفر پوتین به این کشور محسوب می‌شود.

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری شین هوا گزارش داد قبل از برگزاری رسمی مذاکرات مراسمی برای استقبال از پوتین برگزار شد.

روابط روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر به سبب الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه ، به پایین‌ترین سطح خود - همانند دوران پس از جنگ سرد - رسیده است. غرب همچنین مسکو را به افزایش ناآرامی در شرق اوکراین متهم کرده است.

این در حالی است که پکن نیز با همسایگانش از جمله ویتنام، ژاپن و فیلیپین مناقشه ارضی دارد.

رافائلو پانتوچی، محقق ارشد در موسسه مطالعات امنیتی و دفاعی سلطنتی اعلام کرد:« روس‌ها بیشتر می‌خواهند نشان دهند که گزینه‌های دیگری نیز در اختیار دارند. آنها می‌خواهند نشان دهند که روابطی بسیار مستحکم با چین دارند.»

او همچنین گفت:« چینی‌ها بیشتر درباره آنچه که در قلمرو دریایی رخ می‌دهد نگرانند و خواهان حمایت روسیه از خود هستند.»

این دو کشور از اعضای دارای حق وتو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و همواره از سوی گروه‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار می‌گیرند و اغلب در مقابله با آمریکا درباره موضوعات گسترده با یکدیگر همکاری می‌کنند.

روسیه و چین در حال حاضر همانند جنگ سرد اتحاد نردیکی با یکدیگر دارند، زمانی که چین و اتحاد جماهیر شوروی هر دو از کشورهای کمونیست محسوب می‌شدند.

اما یک روزنامه دولتی چین روز سه‌شنبه این موضوع را رد کرد که داشتن روابطی نزدیک با روسیه برای مقابله با غرب از جمله آمریکاست.

روزنامه گلوبال تایمز - که به سبب مواضع ملی گرایانه‌اش مشهور است - گزارش داد:« برقراری روابط نزدیک‌تر با هدف مقابله با یک کشور سوم نیست اما نقشی مهم در حمایت از یکدیگر و حفاظت از فضای راهبردی و جلوگیری از فشارهای خارجی بازی می‌کند.»

پوتین در آستانه این سفر در گفت‌و‌گو با رسانه‌های چینی اعلام کرده بود روابط دو کشور در بالاترین سطح خود در تاریخ قرار دارد. یکی از مشاوران ارشد پوتین اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود در این سفر حدود 30 توافق نامه امضا شود.

روسای جمهور چین و روسیه روز چهارشنبه در افتتاحیه رسمی کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در اسیا شرکت خواهند کرد .

این نشست درست در زمانی برگزار می‌شود که روابط چین با همسایگان آسیایی‌اش به سبب مناقشه ارضی تیره شده است.

روابط بین پکن و هانوی پس از آن رو به وخامت گذاشت که چین اوایل این ماه حفاری‌های نفتی خود را در آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شانگهای، چین و ژاپن همواره بر سر جزایر دریای چین شرقی مناقشه داشته اند در حالی که فیلیپین، چین را به کنترل یک تپه دریایی در منطقه متهم می‌کند.

کد خبر 260052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز