lهمشهری آنلاین: گاردساحلی ژاپن روز شنبه از ورود مجدد ۲ فروند کشتی گاردساحلی چین به آب‌های جزایر مورد مناقشه با این کشور در دریای چین شرقی خبر داد.

تنش میان چین و ژاپن برسر جزایر مورد مناقشه تشدید شد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو از توکیو، این نهمین بار درسال جاری میلادی است که کشتی های دولتی چین وارد آب های این منطقه می شوند.

گفته شده است این کشتی ها پس از دوساعت گشت زنی در آب های جزایر مذکور آنجا را ترک کردند.

مناقشه برسرمالکیت این جزایر واقع در دریای چین شرقی که به زبان ژاپنی سنکاکو نامیده شده و چینی ها آن را دیائویو می نامند، اختلاف میان چین و ژاپن را به حداکثر رسانده است. ژاپن در اقدامی مبادرت به ملی کردن این جزایر کرده و همین مساله باعث خشم چینی ها شده است.

گفته می شود مالکیت ژاپن بر این جزایر از وجاهت بیشتری در قوانین حقوق بین الملل برخوردار است، اما چینی ها نیز اعلام کرده اند که از زمان حکومت مینگ ها، این جزایر متعلق به آنها بوده و دست نوشته های باقیمانده از قرن پانزدهم نیز این مسئله را تأیید می کند.

این نزاع دیرینه هراز گاهی با ایجاد تنش میان دو قدرت آسیایی شده و بعد از مدتی دوباره فروکش می کند.

برخی کارشناسان بر این اعتقادند که با توجه به بالا بودن سطح اختلاف میان دو کشور بر سر این جزایر، گزینۀ تشکیل دادگاه بین المللی برای حل اختلافات نیز غیرممکن است.

این جزایر بدون سکنه اما راهبردی سالها محل مناقشه دو کشور همسایه شده است. این جزایر سرشار از منابع سوخت فسیلی و ماهیگیری است.

ژاپن از سال 1895 میلادی که این جزایر را تصرف کرده، مدعی مالکیت آنهاست و چین نیز از سال 1783 میلادی این جزایر را جزو قلمرو خود می داند.

کد خبر 257351
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز