یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جدایی‌طلبان در شرق اوکراین همه پرسی برای استقلال این منطق و پیوستن به روسیه را بدون حضور ناظران مستقل برگزار کرده‌اند.

east of Ukriane

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله،جدایی طلبان طرفدار روسیه امیدوارند شرق اوکراین همان راهی را که کریمه پیمود، طی کند.

این جدایی طلبان اقدامی را که همه پرسی می خوانند، برنامه ریزی کرده اند تا از مردم سئوال کنند آیا مایل هستند از کنترل کی‌یف خارج شوند یا نه. این اقدام واکنش‌های بین‌المللی را برانگیخته است و کشورهای مختلفی آن را مردود شمردند. معاون رئیس جمهور اوکراین نیز این اقدام را اقدامی برهم زننده ثبات کشور توصیف کرد.

کی‌یف، اتحادیه اروپا و آمریکا رسما نتایج آن را مردود خواندند.

کریستوف سیدال ،خبرنگار این شبکه گفت، جدایی طلبان طرفدار روسیه شعب رای‌گیری را در شرق اوکراین دایر کرده‌اند.سازمان دهندگان این رای گیری هفته ها برای برگزاری این رای گیری جنجالی تلاش کرده اند.

دومان لیاگین، مسئول نظارت بر انتخابات دونتسک می گوید:«وظیفه من این است که به همه شهروندان فرصت رای‌دادن بدهم و نتیجه نهایی را مشخص کنم و آن را به رسانه‌ها اطلاع بدهم. من نمی‌دانم نتیجه چه خواهد شد اما فکر می‌کنم سناریوی مشابه کریمه، مناسب خواهد بود».

سازمان‌دهندگان این رای‌گیری، سه میلیون برگه رای چاپ کرده‌اند. در این راه هیچ تدبیر امنیتی برای جلوگیری از تقلب در چاپ مجدد آنها وجود ندارد. بیم آن می‌رود که این رای‌گیری کشور را دوتکه کند.

یک شهروند دونتسک می گوید:« من اگر رای بدهم، رای من نه خواهد بود. من فکر می‌کنم برگزاری این همه‌پرسی ناعادلانه است. هیچ نظارت و کنترلی بر روند برگزاری آن وجود ندارد. شما می‌توانید در هر شعبه ای و هر چند بار که می‌خواهید رای بدهید. این همه پرسی نیست یک آشفتگی است».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خود را از این رای‌گیری جنجالی دور نگه داشته است. او در این روز خود را با هاکی روی یخ در سوچی سرگرم کرده است. مسکو رسما از جدایی‌طلبان خواست این رای‌گیری را به تاخیر بیندازند.

کد خبر 259122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز