چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

درحالی‌که رئیس‌جمهور موقت اوکراین با تأیید ازدست دادن کنترل مناطق شرقی از آماده‌باش کامل نیروهای مسلح این کشور خبر داده برای نخستین‌بار به‌صورت رسمی دولت آمریکا تهدید به رویارویی نظامی با روسیه کرد.

نقشه اوکراین

با ادامه خط و نشان کشیدن‌های مسکو و واشنگتن در پشت صحنه بر سر اوکراین،  برای نخستین بار یک مقام دولتی آمریکا اعلام کرده که این کشور درصورت ورود نظامیان روسیه به اوکراین، واکنشی قطعی و شدید در مقابل مسکو خواهد داشت. جفری پیات، سفیر آمریکا در اوکراین در نشستی خبری با اشاره به‌احتمال ورود نظامیان روسیه به خاک اوکراین گفت: چنین اقدامی یک تشدید بحران اساسی خواهد بود. آمریکا و کشورهای غربی می‌گویند ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه در نزدیکی مرزها با اوکراین مستقر شده‌اند تا درصورت دستور مسکو وارد خاک این کشور شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم تهدید کرده است که اگر منافع این کشور در اوکراین هدف حمله قرار بگیرد مسکو واکنشی مانند آنچه در اوستیای جنوبی رخ داد خواهد داشت.دیروز همچنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با متهم کردن روسیه به تلاش برای تغییر ساختار امنیتی شرق اروپا اعلام کرد که واشنگتن از تمام کشورهای ناتو دفاع خواهد کرد.

کری که در اندیشکده شورای آتلانتیک حرف می‌زد با اعلام اینکه سرزمین کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تجاوزپذیر نیست گفت: روسیه با ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین، قصد دارد ساختار امنیتی شرق اروپا را تغییر دهد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اما در نشستی خبری تأکید کرد که تحریم‌های درنظر گرفته شده علیه روسیه غیرقانونی بوده و براساس اتهام‌های نادرست درباره مداخله مسکو در اوکراین درنظر گرفته شده است. او در جمع خبرنگاران گفت: ما هیچ کاری درباره بحران در خارج مرزهای خود انجام نداده‌ایم و هیچ ارتباطی میان آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد و روسیه وجود ندارد.

تند و تیز شدن تهدیدهای نظامی روسیه و آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که ناآرامی در مناطق شرقی این کشور همچنان ادامه دارد. طرفداران روسیه در آخرین اقدام خود به چندین ساختمان دولتی در شهر لوهانسک در شرق اوکراین حمله و آنها را تصرف کردند. بی‌بی‌سی گزارش داده که افراد مسلح به مسلسل مقر دولت منطقه‌ای، دفتر دادستانی و مرکز پلیس را در این شهر اشغال کرده‌اند.

الکساندر تورچینف دیروز با انتقاد از نیروهای امنیتی محلی به‌خاطر «منفعل بودن و خیانت»، از آماده‌باش کامل ارتش اوکراین خبر داد. او با تأیید از دست رفتن کنترل مناطق شرقی گفت: من خطر راه افتادن یک جنگ قاره‌ای از سوی روسیه علیه اوکراین را تأیید می‌کنم و به همین‌خاطر نیروهای مسلح در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین هشدار داد که نیروهای نظامی این کشور باید آماده باشند در مقابل چنین تهدیدی به مناطق دیگر اعزام شوند. تورچینف اولویت اول این کشور را جلوگیری از گسترش «تهدید تروریستی» به مناطق دیگر اوکراین توصیف کرد.

کد خبر 257975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز