همشهری آنلاین: تنش در شرق اوکراین با انفجار در فرودگاه کراماتورسک در استان شرقی دونتسک افزایش یافت.

افزایش تنش در شرق اوکراین پس از انفجار در فرودگاه کراماتورسک

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری یورونیوز، در پی اصابت راکتی به یک فروند بالگرد ترابری در فرودگاه کراماتورسک که موجب انفجار شد، تنش ها در شهرهای شرقی اوکراین وارد مرحله تازه ای شد.

تا این لحظه هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را که در اخبار اولیه دلیل آن اصابت گلوله یک تک تیرانداز به باک بنزین بالگرد عنوان شده بود، برعهده نگرفته است.

نخست وزیر اوکراین سفر خود به ایتالیا را نیمه کاره رها کرد

در همین حال تشدید نا آرامی ها در شرق اوکراین، آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر موقت این کشور را وا داشت تا سفر خود به ایتالیا را نیمه کاره رها کرده و به کشورش باز گردد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، اولگا لاپو سخنگوی یاتسنیوک اعلام کرد:ˈوضعیت کشورˈنخست وزیر را وادار کرد که به سرعت به سفر خود به ایتالیا پایان دهد.

یاتسنیوک با پاپ فرانسیس دیدار کرده و قرار بود در مراسم روزیکشنبه قدیس شدن پاپ ژان پل دوم و پاپ ژان بیست و سوم در واتیکان شرکت کند.

خبرگزاری فرانسه افزود: وی در حالی به اوکراین باز می گردد که کشورش با تهدید مداخله نظامی روسیه در مواجه شده است.

درگیری لفظی میان مسکو و اوکراین در روزهای گذشته شدت یافته و شهرهای شرقی اوکراین بویژه شهر اسلاویانسک در استان دونتسک نیز دستخوش ناآرامی است.

یاتسینوک: روسیه به دنبال جنگ جهانی سوم است

آرسنی یاتسینوک نخست وزیر اوکراین، روسیه را به تلاش برای وقوع جنگ جهانی سوم با اشغال بخش هایی از اوکراین متهم کرد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رویترز از کی یف، وی درسخنانی خطاب به وزرای دولت این کشور افزود: جهان هنوز جنگ دوم جهانی را فراموش نکرده است اما روسیه می خواهد جنگ سوم جهانی را آغاز کند. اقدامات و درگیری های نظامی به رویارویی گسترده ای در اروپا منجر خواهد شد.

وی در شدیداللحن ترین اظهاراتی که تاکنون بیان کرده، مسکو را به باندی خلاف کار تشبیه کرد که از تروریست ها حمایت می کند.

نخست وزیر اوکراین گفت : هدف روسیه برهم زدن انتخابات اوکراین، برکنار کردن دولت فعلی و اشغال سیاسی و نظامی این کشور است.

یاتسینوک درماه فوریه (بهمن/اسفند) بعد از اعتراضات مردمی علیه دولتˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری بر کنارشده این کشور به قدرت رسید.

قرار است اوکراین 25 ماه مه (4 خرداد) انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند اما شرق این کشور که محل سکونت اکثریت روس زبان هاست، به دلیل فعالیت جدایی طلبان طرفدار روسیه به صحنه درگیری میان نیروهای دولت کی یف و جدایی طلبان تبدیل و ناآرام شده است.

یاتسینوک همچنین از مسکو خواست به تعهدات خود بر اساس توافق ‍ژنو به منظور تشویق فعالان جدایی طلب در شرق اوکراین و خلع سلاح آنها عمل کند.

وی گفت: حمایت روسیه از تروریست ها و دزدها که شهروندان صلح طلب را شکنجه می کنند، جرمی بین المللی و جنایتی علیه حقوق بشر است.

به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی اوکراین افسران امنیتی روسیه در اوکراین و رهبران جدایی طلب در اسلاویانسک را به شکنجه و قتل یکی از اعضای شورای شهر از حزب ˈپدر وطنˈ متهم کردند.

نخست وزیر اوکراین می گوید کی یف هنوز منتظر پاسخ رسمی در مورد جزئیات اقدام نظامی روسیه در مرزها است. وی درخواست خود را از طریق ساز و کارهای سازمان توسعه و امنیت همکاری اروپا مطرح و ضرب الاجلی را تا روز یکشنبه برای آن تعیین کرد.

وزیر دفاع اوکراین گفت سربازان روسیه یک کیلومتر در مرز پیشروی کرده، اما وارد مرز نشده اند. یاتسینوک نیز معتقد است: اگر آمریکا، اتحادیه ارویا و کل جامعه بین المللی متحد شوند می توانند روسیه را به عمل به تعهداتش وادار سازند تا صلح، ثبات و نظام امنیت بین الملل را که روسیه قصد اخلال در آن را دارد، حفظ کنند.

کد خبر 257349
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز