همشهری آنلاین: جنگ لفظی دو کشور با سخنان پنجشنبه شب جان کری به اوج رسید و با جدی‌تر شدن موانع اجرایی توافقات ژنو، کرملین و کاخ سفید هر یک به نوبه خود دیگری را به عدم توانایی در کنترل بحران اوکراین متهم می‌کنند.

جنگ لفظی کرملین و کاخ سفید بر سر اوکراین

به گزارش یورونیوز، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روسیه را به «دامن زدن به بی ثباتی» در شرق اوکراین متهم کرد و افزود: «دریچه امکان تغییرات در حال بسته شدن است. رییس جمهور پوتین و روسیه یک انتخاب دارند. اگر روسیه گزینه تشنج زدایی را انتخاب کند همه ما در جامعه بین الملل از آن استقبال می کنیم درغیر اینصورت دنیا اطمینان پیدا می کند که فقط هزینه این کار برای روسیه بیشتر خواهد شد.»

پیش تر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از عملکرد آمریکا و تاکید بر نقشی که کاخ سفید می تواند در جلوگیری از بدتر شدن اوضاع اوکراین ایفا کند، گفت: «معتقدم که همکاران آمریکایی ما می توانند و باید، با استفاده از نفوذ خود بر دولت روی کار در اوکراین، نه تنها آنها را نسبت به مسئولیتشان آگاه کنند، که وادارشان کنند مسئولیت آنچه در حال روی دادن است را نیز برعهده بگیرند.»

روسیه خواستار توقف عملیات نظامی کی یف در شرق این کشور و بازگشت نیروهای نظامی اوکراین به داخل پادگانهاست.

رزمایش مسکو در واکنش به کشته شدن طرفداران روسیه در شرق اوکراین

از سوی دیگر وزارت کشور اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که در جریان عملیات پاکسازی اطراف شهر اسلوویانسک، حداقل پنج جدایی طلب طرفدار روسیه کشته و یک سرباز اوکراینی زخمی شده است.

ظاهرا این درگیری ها در حومه این شهر و در جریان برچیدن ایست های بازرسی ای که جدایی طلبان برپا کرده بودند، روی داده است.

پیش ترشهردار خود خوانده اسلوویانسک با نمایش عکس یک قربانی، کشته شدن یک نفر از این نیروها را تاکید کرده بود. در همین حال جدایی طلبان روز یکشنبه از مسکو خواسته بودند نیروی نظامی به شرق اوکراین اعزام کند.

همزمان، وزارت دفاع روسیه در واکنش به اقدامات کی یف، دور جدیدی از مانورهای نظامی را در منطقه «کراسنودار» و در نوار مرزی با اوکراین آغاز کرده است.

اقدامی که بیش از آنکه پیکانش متوجه کی یف باشد، به نوعی زورآزمایی با واشنگتن و واکنشی است به افزایش نیروهای نظامی ناتو در شرق اروپا.

پنتاگون بتازگی تصمیم گرفته تعداد سربازان خود مستقر در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک را افزایش دهد. در این راستا و طی چهل و هشت ساعت گذشته بیش از ششصد سرباز آمریکایی به همراه بیست و دو فروند جنگنده وارد لهستان و لتونی شده‌اند.

کد خبر 257181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز