شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

از زمان الحاق کریمه به روسیه، ولادیمیر پوتین و باراک اوباما رؤسای جمهور روسیه و آمریکا به‌طور منظم مکالمه تلفنی داشتند تا از دامنه بحران جاری در اوکراین بکاهند.

روابط امریکا روسیه

اما اکنون و با آماده‌شدن آمریکا و اتحادیه اروپا برای برقراری تحریم‌های جدید علیه مسکو، پوتین گفت‌وگو را با همتای آمریکایی‌ خود متوقف کرده است. مقامات دیپلماتیک و منابع نزدیک به دولت روسیه می‌گویند که کرملین به تماس مقامات ارشد آمریکایی جواب نمی‌دهد. این اقدام نشان‌دهنده بسته شدن باب دیپلماسی در حال حاضر است. به نوشته سایت دیلی 20، اوباما و پوتین آخرین بار روز 25فروردین با هم تلفنی حرف زدند.

کاخ سفید گفت که این مکالمه به خواست کرملین صورت گرفت. در این مکالمه، اوباما از پوتین خواست به حمایت مسکو از فعالان طرفدار روسیه در شرق اوکراین پایان دهد. وی همچنین هشدار داد که اگر پوتین به مسیر جاری ادامه دهد، آمریکا هزینه‌های بیشتری را بر روسیه تحمیل خواهد کرد. پوتین با رد مداخله روسیه در شرق اوکراین تصریح کرد: این قبیل گمانه‌زنی‌ها بر پایه اطلاعات نادرست است. گروه 7 نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه روز دوشنبه اعلام می‌کند. کری نیز روز جمعه بر این خبر صحه گذاشت و گفت تحریم‌های جدید نهایتاً تا دوشنبه اعلام می‌شود. به گفته وی، شرکت‌ها و اشخاص نزدیک به پوتین در فهرست تحریم قرار خواهند داشت.

اوباما و پوتین در خلال هفته‌های گذشته به‌طور منظم درباره اوکراین تلفنی صحبت کردند اما این گفت‌وگوها به‌دلیل نبود پیشرفت و ناامیدی دو طرف، فعلاً تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآمده است. منابع دیپلماتیک تأیید کردند پوتین دیگر علاقه ندارد در فضای جاری با اوباما صحبت کند. شکست موافقتنامه چهارجانبه اخیر بین گروه تماس آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین، تماس‌های مستقیم دیگر را دچار وقفه کرده است.

دیگر مقامات آمریکایی نیز از تماس گرفتن با همتایان روسی خود بازمانده‌اند. چاک هیگل، وزیر دفاع در خلال روزهای گذشته کوشیده است با سرگئی شویگو همتای روسی خود صحبت کند، اما موفق نشده است که هیگل در سفر 3روزه به آمریکای مرکزی بود، اما هواپیمای نظامی وی که مانند یک مرکز فرماندهی و کنترل است، امکان برقراری تماس را از هر نقطه‌ای دارد. سخنگوی پنتاگون گفت هیگل پیام جدیدی ندارد، اما می‌خواهد بر پیام قبلی تأکید کند؛ یعنی جلوی وخامت اوضاع را در اوکراین بگیرید. پنتاگون همچنین مایل است نگرانی خود را از تحرکات نظامی روسیه به مسکو ابلاغ کند.

درحالی‌که دومین گروه 150نفره از سربازان آمریکایی وارد لتونی شده است، روسیه اعلام کرده که دست به تمرین‌های نظامی خواهد زد. 2گروه 150نفره دیگر فردا وارد استونی و لیتوانی می‌شود. اکنون تنها مجرای تماس 2کشور بین جان کری و سرگئی لاوروف وزرای خارجه 2کشور است که آن هم به تیرگی گراییده. رابطه آن دو پس از مکالمه تلفنی روز دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته خراب شد و حالا از طریق رسانه‌ها به هم حمله می‌کنند. کری روز پنجشنبه در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که روسیه به وعده‌اش وفادار نبوده است. وی روسیه را متهم کرد هیچ اقدامی در خلال هفته گذشته در جهت درست صورت نداده است. کری در خلال چند هفته گذشته 6مکالمه تلفنی با لاوروف داشته که آخرین آن به گفته خودش عجیب و غریب بود. لاوروف در پاسخ گفت که آمریکا می‌کوشد هر اتفاقی را در اوکراین تحریف کند.

اتحادیه اروپا فهرستی متشکل از 15شخص حقوقی روسی را تدوین کرده که هدف تحریم‌های جدید خواهند بود. آمریکا هم ممکن است افراد جدیدی را به این فهرست اضافه کند. تصمیم برای اعمال تحریم‌های جدید که در واقع به‌معنای مرگ موافقتنامه ژنو و فرایند دیپلماتیک جاری است، پنجشنبه شب در گفت‌وگوی ویدئویی بین اوباما (از توکیو)، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و ماتئو رنزی نخست‌وزیر ایتالیا قطعی شد اما تحریم‌های جدید کمتر از آنی است که برخی سیاستمداران در واشنگتن می‌خواهند. کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا پنجشنبه در کیف خواستار تشدیدشدن تحریم‌ها در بخش‌های مالی، انرژی، فلزات، معدن، بانک‌ها، مهندسی و دفاعی روسیه شد. این در حالی است که اوباما روز پنجشنبه گفت لطمه‌ای که وی می‌خواهد به پوتین وارد کند، حدی دارد. وقتی در کره‌جنوبی از وی درباره پوتین پرسیدند، اوباما گفت اگر پوتین غرق می‌شد، حتماً او را نجات می‌دادم.

کد خبر 257398
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز