سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت خارجه آمریکا تصاویری را از سربازانی در شرق اوکراین منتشر کرده که بنا بر اعلام این وزارتخانه نشان می‌دهد بعضی از آن‌ها نیروی ویژه روسیه هستند.

اوکراین

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، صحت این عکس‌ها که توسط دیپلمات‌های اوکراین توزیع شده، قابل تایید نیست.

شهرهای شرقی اوکراین در هفته‌های اخیر صحنه ناآرامی‌هایی بوده است که در آن شماری از ساختمان‌های دولتی توسط شبه نظامیان هوادار مسکو اشغال شد. دولت اوکراین روسیه را به تشدید این ناآرامی‌ها متهم می‌کند.

این عکس‌ها در شهرهای مختلف شرق اوکراین گرفته شده و ظاهر در همه آن‌ها نیرو‌ها و تجهیزات نظامی روسیه را شناسایی می‌کند.

دولت روسیه هنوز واکنشی به انتشار این تصاویر نشان نداده است. با این حال این کشور پیش از این حضور سربازان خود در اوکراین را تکذیب کرده است.

عکس‌ها که در اختیار سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار داده شد، ظاهرا یک مرد را هم در کراماتورسک و هم در اسلوویانسک (شهرهایی در شرق اوکراین) و همچنین در عملیاتی در گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی نشان می‌دهد.

مجموعه دیگری از عکس‌ها ظاهرا یک مرد مسلح که در عکس‌هایی در کراماتورسک و اسلوویانسک دیده شده را به تیمی از نیروهای ویژه روسیه مرتبط می‌کند.

نماینده دایمی اوکراین در مقر «سازمان‌های بین‌المللی» در وین گفت که این عکس‌ها «شواهد فزاینده‌ای از دخالت روسیه در تحریک و هماهنگ کردن اقدام‌های جدایی‌طلبانه که اوضاع در شرق اوکراین را بی‌ثبات می‌کند، فراهم کرده است.»

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که «اجماع گسترده‌ای در جامعه بین‌المللی درباره ارتباط روسیه و بعضی از شبه‌نظامیان مسلح در شرق اوکراین وجود دارد.»

وی گفت که «عکس‌های ارائه شده توسط اوکراین در هفته گذشته بیش از پیش مؤید این مساله است» و افزود که اکنون «مقطعی محوری» برای روسیه است «تا از نفوذش برای کاهش تنش در شرق اوکراین استفاده کند.»

روسیه پیش از این ضمن تکذیب هرگونه نقشی در بی‌ثبات کردن اوکراین به کی‌یف اخطار داد که علیه تظاهرکنندگان طرفدار روسیه از زور استفاده نکند.

کد خبر 256930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز