همشهری آنلاین: همزمان با تشدید درگیریها در شرق اوکراین و سرنگونی دو فروند بالگرد نیروهای نیروهای دولتی در نزدیکی فرودگاه دونتسک، لاوروف وزیر خارجه روسیه خواستار توقف درگیری‌ها در اوکراین شد.

دهها کشته در درگیری های مناطق شرقی اوکراین

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از مسکو ، وزیر امورخارجه روسیه سه شنبه خواستار توقف درگیری ها در اوکراین شد. سرگئی لاوروف اعلام کرد دیدار پترو پروشنکو رئیس جمهوری منتخب اوکراین برای روسیه هنوز پیش بینی نشده است.

درعین حال اخبار ضد و نقیضی از صحنه درگیریها مخابره شده است.به گزارش خبرگزاری ایتارتاس ،دنیس پوشیلین رئیس شورای عالی جمهوری خلق دونتسک با اشاره به دستور رهبر این جمهوری مبنی بر از سرگیری کنترل فرودگاه دونتسک گفت" شبه نظامیان دو فروند بالگرد نظامیان کیف را که مشغول نقل و انتقال محموله و نیروهای نظامی در اطراف این فرودگاه بودند سرنگون کردند.

وی افزود،درپی عدم توافق رهبران دونتسک با نظامیان مستقر در اطراف فرودگاه این شهر، شب گذشته درگیری های نظامی بین طرفین افزایش یافت.

دهها کشته دردرگیریهای مناطق شرقی اوکراین

شهردار شهر دونتسک اعلام کرد 42 تن از جمله 38جنگجو و دو غیر نظامی در درگیری هایی که از دوشنبه بین ارتش اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روس برای کنترل فرودگاه دونتسک در منطقه جدایی طلب شرق اوکراین به وقوع پیوست کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دونتسک ، به موازات آن ، مقامات کیف اعلام کردند کنترل کامل فرودگاه را که دوشنبه صحنه درگیری های خشونت آمیز بود ، به دست گرفته اند.

مقامات دولتی اوکراین بمنظور مقابله با اقدامات و فعالیت های مخالفان دولت کیف گروهی از نظامیان، هواپیماها و بالگردهای نظامی را به مناطق اطراف دونتسک اعزام کردند.

همچنین بر اثر شلیک آتش توپخانه ارتش اوکراین به منطقه ای مسکونی در حومه شهر اسلاویانسک ، واقع در منطقه دونتسک، دو غیر نظامی کشته شدند.علاوه بر این تعدادی از خبرنگاران نیز هدف حملات ارتش اوکراین قرار گرفتند که بر اثر آن یک گزارشگر عکاس ایتالیایی به همراه مترجم خود کشته شدند و یک عکاس فرانسوی نیز از ناحیه پا مجروح شد.

تائید رسمی پیروزی پوروشنکو به عنوان رئیس جمهوراوکراین

کمیسیون انتخابات در اوکراین عصر دوشنبه خبر پیروزی پترو پوروشنکو را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور رسما تایید کرد.

حال آنکه،با اعلام سفرپوروشنکو، به منطقه« دونباس، قطب صنایع سنگین اوکراین»، مخالفان دولت غربگرای اوکراین تا صبح امروز، با تصرف شبانه فرودگاه بین المللی دونتسک مانع سفر وی به این منطقه شدند.درعین حال ،گزارش ها از ادامه درگیری ها در فرودگاه بین المللی دونتسک و مناطق اطراف آن خبر می دهد. در حال حاضر تمامی پرواز های ورودی و خروجی از فرودگاه بین المللی دونتسک لغو شده اند.

این درحالی است که با ادامه درگیری ها در شهر دونتسک در شرق اوکراین میان نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان هوادار روسیه،الکساندر لوکیانچنکو شهردار این شهر از ساکنان خواست از حضور در مناطق اطراف فرودگاه و ایستگاه راه آهن بپرهیزند.»

ازسوی دیگر«پترو پروشنکو» که در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین به پیروزی دست یافت روز دوشنبه رئوس برنامه های خود را برای حل بحران این کشور برشمرد.

پروشنکو گفت: باید اقداماتی برای پایان دادن به خشونت ها در مناطق شرقی ، هماهنگ کردن روابط با روسیه ، برقراری روابط با اتحادیه اروپا و حل مناقشه برسر وضع شبه جزیره کریمه انجام داد.

اما درمقابل ، دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت: شبه جزیره کریمه در حال حاضر یکی از مناطق روسیه به شمار می‌رود و بازگرداندن آن به اوکراین هیچ موضوعیتی ندارد.

شبه جزیره کریمه در فروردین گذشته و در پی برگزاری همه ‌پرسی مناقشه‌برانگیز در این منطقه‌، به روسیه ملحق شد. درعین حال رییس مجلس دومای روسیه گفت: روشن است که انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین به طور کامل آزاد و دموکراتیک نبوده است چرا که عملیات تنبیهی همچنان علیه غیر نظامیان در جنوب شرق اوکراین ادامه دارد.

کد خبر 260764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز