چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

دماغمان می‌خارد!

ما، فوق هوشیاریم

گوش‌هایمان تیر می‌کشد.

عطسه می‌کنیم.

سرفه می‌کنیم.

اشک از چشم‌هایمان راه افتاده...

این چه ارثی بود به ما دادی مادربزرگ!

* * *

پزشکان معتقدند آلرژی در بسیاری از موارد ارثی است، اما دوست دارید بدانید اصلاً آلرژی چیست؟ و چه‌طور اتفاق می‌افتد؟

آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است. کسانی که حساسیت دارند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند. سیستم ایمنی‌ای که نسبت به مواد ظاهراً بی‌آزار موجود در محل زندگی‌شان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهد.

مثلاً همین گرده‌ی گیاهان می‌تواند چنان سیستم ایمنی آن‌ها را تحریک کند که انگار با یک خطر جدی روبه‌رو هستند.

* * *

می‌گویند از هر ۱۰نفر، دو نفر به نوعی از آلرژی مبتلا هستند. خب، در این شرایط و با تجربه‌ی هرساله‌ی فصل بهار و آلرژی‌هایش باید این موضوع دیگر برای ما فوق‌هوشیارها! عادی شده باشد؛ پس چرا باز امسال با هرتکرار عطسه آرزو می‌کنیم که کاش ما هم آلرژی نداشتیم؟

اصلاً این آلرژی چه‌طور به‌وجود می‌‌آید؟

دکتر قاسم محمدی می‌گوید: «در بدن افراد آلرژیک، مرحله‌ای وجود دارد که به آن حساس‌سازی می‌گویند. در این مرحله، بدن فرد در مقابل یک ماده‌ی خاص پادتن می‌سازد که به آلرژی تبدیل می‌‌شود. برای همین، هروقت فرد با آن ماده‌ی خاص تماس پیدا کند، این سیـستم دفـاعی در مقابل آن ماده، واکنش منفی ایجاد می‌کند و ضد‌آلرژی‌ها در خون بدن هیستامین آزاد می‌‌کنند. به‌طور مثال، هیستامین غشای مخاطی بینی و چشم‌ها را آبدار و خارش‌آور می‌کند.»

* * *

حالا اگر یکی از میلیون‌ها انسانی هستید که در فصل بهار، روی کره‌ی زمین، دنبال راه چاره‌ای برای رهایی از آلرژی می‌گردند و دیگر می‌دانید که همه‌ی این علائم در فصل بهار مربوط به همان گرده‌ی گیاهان است، توصیه‌های پزشکان را جدی تلقی کنید و کم‌تر در معرض جریان هوای آزاد قرار بگیر.

هم‌چنین موادی را که آنتی‌اکسیدان بیش‌تری دارند مصرف کنید. نوشیدن چای‌ سبز، مصرف سیر و پیاز و هم‌چنین روغن‌های حاوی امگا۳ می‌تواند کمک کند تا این بهار با آلرژی خفیف‌تری بگذرد.

کد خبر 257538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز