نفیسه مجیدی‌زاده: خب، نمی‌دانم ما شورش را در آورده‌ایم یا آن‌ها بی‌نمک‌اند!

لطفاً کم‌تر ورزش کنید

ما که تنها ورزشمان همان دو ساعت زنگ ورزش در مدرسه است، ما که حتی از کنار لوازم ورزشی نصب شده در بوستان‌ها به راحتی می‌گذریم، ما که بحث کم‌تحرکی‌مان به رسانه‌ها کشیده شده و حتی درست دویدن را هم بلد نیستیم؛ ما نوجوانانِ کم تحرک، شوریم یا بی‌نمک؟

البته همه‌ی ما این طوری بی‌نمک نیستیم، کسانی هم هستند که شورش را در‌آورده‌اند، همان‌ها که ورزش زیاد بر سلامتشان اثر منفی می‌گذارد، همان‌ها که در هفته بیش‌تر از ۱۴ ساعت ورزش می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته که محققان سوئیسی و کانادایی در تحقیقات خود اعلام کرده‌اند که ۱۴ ساعت فعالیت فیزیکی، بهترین میزان ورزش برای سلامت کودکان و نوجوانان است.

جالب این‌‌‌‌جاست که هردو گروه یعنی هم کسانی که خیلی کم و هم کسانی که زیاد ورزش می‌کنند سالم نیستند!

این محققان دریافتند کسانی که خیلی کم و یا خیلی زیاد ورزش می‌کنند، شاخص سلامت پایین‌تری نسبت به دیگران دارند. آن‌ها هم‌چنین دریافتند که بهترین شاخص سلامت در افرادی مشاهده می‌شود که به‌طور متوسط ۱۴ ساعت در هفته ورزش می‌کنند.

خب، البته این خبر را بهانه‌ای برای تعطیل‌کردن هر نوع فعالیت ورزشی نکنیم. چون در هرحال، همه‌ی محققان معتقدند که فعالیت فیزیکی و ورزش با احساس سلامتی، کم‌شدن افسردگی و استرس، بالا رفتن اعتماد به نفس و افزایش کارایی در کودکان و نوجوانان در ارتباط است.

بهترین ورزش‌ها هم برای نوجوانانی که می‌خواهند قدشان رشد کند، ورزش‌های کششی است.

کودکان و نوجوانان از ۱۱ سالگی دیگر می‌توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند، کاری که تا قبل از این سن توصیه نمی‌شود.

معمولاً افراد در سن ۱۱ تا ۱۳ سالگی استعداد و علاقه‌ی خاصی به یک ورزشِ خاص، نشان می‌دهند و می‌توانند با داشتن مربی در این زمینه بسیار پیشرفت کنند.

این سن، بهترین زمان برای پرداختن به ورزش‌های مختلف و انتخاب ورزش مورد علاقه از میان آن‌هاست. یک مهارت بسیار مهم در این سن، آموختن رفتار صحیح در زمان بازی، بردن و باختن است.

به‌طور کلی تا پیش از ۱۴ سالگی ورزش‌های کم‌برخورد مانند والیبال، بدمینتون، بسکتبال، فوتبال و دوچرخه‌سواری پرفایده‌تر شناخته می‌شوند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که نوجوانان ورزش‌های بسیار پربرخورد و یا ورزش‌هایی که در آن‌ها فشار وارده بر بدن بیش از حد متعارف باشد مانند وزنه‌برداری، کشتی، فوتبال آمریکایی، هاکی و بوکس را بگذارند برای بعد از سن بلوغ و ۱۵ سالگی و .... به قول خودمان شورش را در نیاورند.

کد خبر 250683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار