همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه من به شهر مفهومی بیش از یک محل جغرافیایی با روح کالبدی آن است، اظهار داشت : شهرها در حقیقت سازمانهای اجتماعی هستند که به عقید من شهروندان و کیفیت زندگی آنها باید در اولویت مسائل شهری قرار گیرد.

عباس آخوندی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران استان خراسان شمالی با تاکید بر اینکه شهرها مفهومی بیشتر از یک محل جغرافیایی هستند گفت: نباید فراموش کرد که انسانها روح اصلی شهرها و توان جامعه بیش از دولت است.

وی با اشاره به توان و ظرفیت نهفته در جامعه و سازمانهای اجتماعی افزود: نباید فراموش کنیم که شهروندان روح اصلی شهرها هستند و توان جامعه بسیار بیشتر از توان دولت است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت باید عرصه بروز و ظهور ظرفیت های اجتماعی را فراهم کند، ادامه داد: نهادهای اجتماعی باید وارد عرصه توسعه شوند چرا که وابسته کردن جامعه به نهاد دولت به ایجاد رخوت و کندی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به ورود بیش از حد دولت به مسائل اقتصادی اجتماعی و توسعه ای در 100 سال اخیر، تصریح کرد: اگر خواهان توسعه در کشور هستیم باید عرصه ای را فراهم کنیم که هسته ها و جوانه های توسعه در جامعه رشد کرده و مفهوم توسعه را شکل دهد.

آخوندی کیفیت زندگی در شهرها را اصلی ترین مسئله ای که باید در توسعه به آن توجه کرد دانست و گفت: آنچه سبب جذب اندیشمندان و رشد خلاقیت های فکری ، اقتصادی و اجتماعی می شود کیفیت محیط زندگی است.

وی اظهار داشت: باید قدری از حوزه تخصصی و فنی بیرون بیاییم و ببینیم کیفیت زندگی در شهرها تا چقدر در جذب نیروهای خلاق و کارافرین موثر است.

دولت، بازار و مسجد نهادهای متمرکز در معماری ایرانی - اسلامی

وزیر راه و شهرسازی کیفیت زندگی در شهرها را معیاری برای سنجش طرحهای اداری و توسعه ای شهری توصیف کرد و افزود: اگر امروز از معماری ایرانی - اسلامی سخن می گوییم باید به یاد بیاوریم که در چنین معماری مراکز مختلف اداری در برون شهرها پراکنده نبود و سه نهاد دولت، بازار و مسجد را همواره در کنار هم و در مرکز شهرها قابل نظاره بود.

وی با اشاره به ضرورت بازگشت به مفهوم کیفیت زندگی در همه شهرهای ایران ادامه داد: متاسفانه تاکنون رویکردها بیشتر عمرانی و کمتر به سمت جلب مشارکت اجتماعی و تشکیل هسته های محله ای بوده است.

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر روابط اجتماعی به صورت عمودی و رشته ای است که در نهایت به دولت متصل می شود اما ما باید در پی تعریف روابط افقی که هسته های محلی را در شهرها شکل می دهد و پرسشگری از دولت را پدید می آورد، ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت بافت قدیمی شهرهای مختلف، گفت: نباید محدوده شهرها را بیش از این افزایش داد بلکه تمام کارها باید در داخل محدوده با هدف جلوگیری از پراکندگی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: طرح مسکن مهر در صورت اجرای درست می توانست طرحی پیوسته و فاقد مشکلاتی مانند هویت شهری، خدمات زیر بنایی، خدمات روبنایی و مسائل فرهنگی باشد.

هویت اجتماعی در مکان های فرهنگی، هنری و ورزشی

وی با اشاره به لزوم ایجاد مکانهایی که اکثر جامعه به آن علاقه دارند، ادامه داد: یکی از مسائلی که می تواند هویت اجتماعی را تقویت کند ایجاد نوعی تبادل در در حوزه هایی مانند معماری، فرهنگ، هنر و ورزش است که همه مردم به آن علاقه دارند.

آخوندی در ادامه با استقبال از همکاری جامعه دانشگاهی و پژوهشگران با وزارت راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد می کنم اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را به عنوان عضو هیات علمی وابسته به مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی نیز کمک کنند و مسائل مطرح شده شهری را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در ادامه جلسه با اعلام اینکه مخالف احداث مغازه های پراکنده کنار جاده ها است، اظهار داشت: تجربه چنین کاری در استان مازنداران وجود دارد و اکنون مازندرانی ها باید هزینه های هنگفتی را برای خرید کردن از حاشیه جاده های خود پرداخت کنند.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: نباید حاشیه تمام جاده ها را به انواع مختلف آلودگی ها آغشته کنیم بلکه باید در پی احداث مجتمع های خدماتی - رفاهی استناندارد باشیم . از سوی دیگر در بخش مباحث اقتصادی گردشگری نیز باید میزان توقف مسافران در استان با تدوین یک طرح جامع گردشگری که با انجام کار تبلیغاتی گسترده صورت می گیرد، تدوین شود.

آخوندی با بیان اینکه تعداد مراکز آموزش فنی همواره باید بیش از تعداد دانشگاه ها باشد، ادامه داد: در سالهای گذشته با تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی روبرو بوده ایم که مهارت حل مسائل چند وجهی از جنبه های سیاسی - اجتماعی- اقتصادی و فنی به آنها آموزش داده نشده است.

وی دفاتر مهندسی را جزو ثروت های ملی برشمرد و افزود: متاسفانه در سالهای گذشته دفاتر مهندسی از لحاظ مالی تحلیل و رو به متلاشی شدن رفته اند اما تلاش می کنند بخش عمده ای از مطالبات پیمانکاران پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام حمایت این وزارتخانه از شهرداری ها بر لزوم تضمین طرح جامع حمل و نقل در استان خراسان شمالی و فعالیت یکپارچه شیوه های حمل و نقل در این استان تاکید کرد.

کد خبر 257149
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز