همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت احیای بافت‌های تاریخی گفت: باید با توجه به زندگی مدرن و لحاظ این المان‌ها در بازسازی بافت‌های قدیمی، بافت‌های فرسوده را به متن زندگی مردم بازگردانیم.

عباس آخوندی

دکتر عباس آخوندی در جریان سفر به استان بوشهر و بازدید از بافت‌های فرسوده این استان به راهکارهای بازسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: رویکرد اصلی وزارت راه و شهرسازی ارتقای زندگی در بافت‌های فرسوده، احیای بافت‌های تاریخی و تغییر کاربری برای بازگرداندن این بافت‌ها به متن زندگی مردم است. مفهوم احیای بافت‌های تاریخی این نیست که دولت درباره این محدوده احساس تملک کند و قصد تخریب و ساخت و ساز از ابتدا را داشته باشد، بلکه مفهوم آن توجه به الزامات و ملزومات مدرن زندگی و لحاظ این المان‌ها در بازسازی بافت‌های قدیمی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: دانشکده معماری بوشهر یکی از نمونه‌های جذاب و جالب در این حوزه است، زیرا بناهای تاریخی این محدوده که شامل دو ساختمان اصلی می شود، به همراه ساختمان‌های جدید در اطراف آن به دانشکده معماری تبدیل شده است. این مجموعه با اصالت‌های معماری قدیمی همخوانی دارد.

وی از نوسازی، بهرمندی و تغییر کاربری بناهای فرسوده به عنوان بازگشت مفهوم زندگی به بافت‌های قدیمی یاد کرد و افزود: با ورود بیش از ۳۰۰ دانشجو به این فضا، این مکان به محیطی مبدل می‌شود که هر روزه قسمتی از مردم شهر، استادان و دانشجویان با آن ارتباط برقرار می‌کنند. بی‌شک بازگشت زندگی به بافت‌های تاریخی از نکات حایز اهمیت در نوسازی این مناطق محسوب می شود و این استراتژی وزارت راه و شهرسازی است. باید به ارزش‌های معماری‌مان بازگردیم و آن‌ها را با زندگی جدید، دنیای امروز و سبک زندگی حاضر مطابقت دهیم.

دکتر آخوندی با ارایه آمارهایی از بافت‌‎های فرسوده و تاریخی کشور گفت: در بیش از ۴۰۰ شهر کشور بیش از ۲۴ هزار هکتار بافت‌ تاریخی داریم که این مساحت در زمینه بافت‌های فرسوده به حدود ۷۷ هزار هکتار می‌رسد. در اکثر شهرهای ایران پروژه‌هایی مانند دانشکده معماری بوشهر وجود دارد که با کمک شهرداری‌ها و استانداری‌ها در حال احیا شدن هستند.

شهروندان

کد خبر 257833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز