همشهری آنلاین: تصویری سه‌بعدی که روی پرده‌ای از مه افکنده می‌شود، مانند هولوگرام‌هایی که در فیلم «جنگ ستارگان» دیده می‌شود، می‌تواند صفحه کامپیوترهای آینده باشد.

fog screen

به گزارش لایو ساینس این صفحه به نام MisTable به کاربران اجازه می‌دهد که تصاویر و اشیا را روی «صفحه‌ای» در پیرامون دست‌های‌شان بیفکنند. به گفته پژوهشگران این وسیله می‌تواند شیوه همکاری افراد با یکدیگر را تغییر دهد.

این گروه دانشمندان کامپیوتر این «صفحه مه» (fog screen) را در کنفرانس میانجی‌های انسان- کامپیوتر که از ۲۶ آوریل تا اول مه به نمایش درخواهند آورد.

سریرام سوبرامانیان کارشناس تعامل انسان- کامپیوتر در دانشگاه بریستول در انگلیس که به ایجاد این صفحه نمایش کمک کرده است، می‌گوید: «MisTable امکانات بالقوه تبلت‌های معمول به شیوه‌های جدید و بی‌همتا گسترش می‌بخشد.»

این صفحه نمایش از وسیله رومیزی (tabletop) به همراه یک ماشین مه و یک مخزن و یک محفظه توزیع در زیر آن، و پروژکتورها و صفحات مه در بالا تشکیل شده است. ماشین مه لایه نازکی از بخار ایجاد می‌کند که تصاویر سه‌بعدی روی آن فراافکنده می‌شوند. کاربران با حرکت دادن دست می‌توانند محتواها را میان صفحه نمایش و وسیله رومیزی جابجا کنند.

کاربران می‌توانند از میان صفحه آن طرف را ببینند و با وسیله رومیزی یا فضای بالا تعامل داشته باشند. این صفحه می‌تواند تصاویر ۲ بعدی یا ۳ بعدی را به نمایش در آورد و به کاربران امکان می‌دهد تا محتواهای تولیدی‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند.

سوبرامانیان می‌گوید: «کاربران می‌توانند از اعمال یکدیگر آگاه باشند و به آسانی میان صفحه شخصی و سطح و صفحه رومیزی یا بخش تعاملی جابه‌جا شوند. این وضعیت به کاربران امکان می‌دهد وظایف مشترک را بین خود تقسیم کنند و هم کار فردی و هم کار گروهی انجام دهند.»

کد خبر 255786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز