شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمارهای منتشر شده از فروش انواع الکترونیک‌ها،‌تبلت‌ها،‌اسمارت‌فون‌ها،‌لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی همگی بر این نکته تاکید دارند که جهان درحال ورود به عصر پسارایانه است،‌دورانی که اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها جایگزین رایانه‌های رومیزی خواهند شد.

براساس گزارش فاکس نیوز، آمار فروش انواع الکترونیک‌ها در سال جاری می‌تواند تاییدی بر این نظریه باشد، بیش از 50 درصد از فروش سال جاری به تبلت‌ها اختصاص داشته و کمتر از 10 درصد از آن را رایانه‌ها تشکیل داده‌اند. اما این اعداد و ارقام نمی‌توانند دلیل کافی برای اثبات پایان یافتن عصر طلایی رایانه‌های رومیزی باشند.

درست است که الکترونیک‌های هوشمند در آمار کلی بر تعداد رایانه‌های سنتی غلبه کرده‌اند، اما حقیقت این‌است که  این الکترونیک‌ها جایگزین رایانه‌های سنتی نیستند،‌ بلکه تنها از آنها محبوب‌تریند. درواقع کاربران در عصر پسارایانه‌ای زندگی نمی‌کنند بلکه در دورانی به سر می‌برند که در کنار رایانه‌های سنتی به انبوهی از دیگر الکترونیک‌ها نیز دسترسی دارند.

نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهند رایانه‌های سنتی هنوز برای فعالیت‌های رایانه‌ای حرفه‌ای و اینترنت‌گردی بسیار کاربرد دارند. در حقیقت بار سنگین فعالیت‌های دیجیتال، خلق کردن،‌ بارگذاری کردن و مشارکت کردن در فعالیت‌های دیجیتالی نیازمند زمان، واکنش سریع به اطلاعات و نظارت بر اطلاعات است، کاری که ابزارهای هوشمند در انجام آنها برتری به رایانه‌ها ندارند.

براساس گزارش اخیر شرکت خدماتی Deloitte اصلی‌ترین عاملی که میلیارد‌ها نفر هنوز به رایانه‌های رومیزی خود برای انجام کارهای مختلف متکی هستند ویژگی‌های فیزیکی رایانه‌ها است. نمایشگر بزرگ، صفحه‌کلید بزرگ و ماوس یا صفحه لمسی ویژگی‌هایی هستند که بسیاری از افراد از جمله کارمندان آنها را برای انجام کارهای وقت‌گیر، دقیق و تخصصی ترجیح می‌دهند.

به گفته متخصصان بسیاری از کاربران تلاش می‌کنند تا برای انجام فعالیت‌های مختلف رایانه‌ای از تبلت استفاده کنند اما در نهایت به رایانه‌های رومیزی رو می‌آورند. در حقیقت بسیاری از کاربران ایمیل‌ها و پیام‌های خود را با استفاده از اسمارت‌فون‌هایشان می‌خوانند،‌اما برای انجام دادن کارهای اصلی و مهم به رایانه‌های رومیزی اتکا می‌کنند. بسیاری از فعالیت‌ها از قبیل انجام محاسبات سنگین در اکسل، تولیدات خلاقانه، نوشتن‌های طولانی مدت و کپی و پیست کردن از جمله کارهایی است که بسیاری از کاربران انجام آنها را در رایانه‌های سنتی ترجیح می‌دهند.

میزان گرایش به استفاده از رایانه‌های سنتی به موقعیت کشورها نیز بستگی دارد. براساس گزارش اخیر موسسه Pew از میان 1.5 میلیارد رایانه سنتی درحال استفاده بسیاری از این رایانه‌ها در اختیار تجارت‌ها و افرادی قرار دارند که از توانایی مالی کافی برای خریداری تبلت،‌اسمارت‌فون و رایانه برخوردارند. اما درعین حال اکثریت کشورهای درحال توسعه بدون در اختیار داشتن رایانه سنتی و یا بدون اینکه قصد جایگزین کردن آن را داشته‌باشند، به سوی خریداری ابزارهای اسمارت ارزان‌قیمت گرایش یافته‌اند.

براساس گزارش Deloitte، جایگزین شدن یک رایانه توسط تبلت در کشورهای پیشرفته رویدادی فراگیر نیست، طی یک سال گذشته از میان 500 میلیون رایانه درحال استفاده در این کشورها تاکنون تنها پنج میلیون از آنها توسط تبلت یا ابزار هوشمند دیگری جایگزین شده‌است،‌یعنی درحدود یک درصد.

شاید نسل‌های آینده به واسطه اینکه از بدو تولد با ابزارهای هوشمند در ارتباط بوده و همراه با این تجهیزات رشد می‌کنند، دیگر نیازی به رایانه‌های سنتی نسل حاضر نداشته باشند،‌اما در حال حاضر و در این عصر، رایانه‌های رومیزی سنتی هنوز نقش پررنگی در زندگی روزانه مردم ایفا می‌کنند،‌نقشی که غیر قابل انکار و غیر قابل جایگزینی است.

کد خبر 236289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز