جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی: کودکان در سنی قرار دارند که هم باید به بازی بپردازند و هم به یادگیری و هم توانایی جسمانی خود را با فعالیت‌های ورزشی گسترش دهند.

از اواسط دهه 1360در ایران طریقه بازی کودکان با ورود آتاری تغییر پیدا کرد و به‌تدریج با ورود رایانه‌های سری کومودور و کومودور64، ذائقه بازی کودکان نیز دچار تحول شد. کودکانی که تا پیش از این در کوچه و پس‌کوچه به بازی فوتبال با توپ‌های پلاستیکی و چهل‌تیکه می‌پرداختند و قایم‌باشک بازی و گرگم به هوا و الک و دولک بازی می‌کردند، کودکانی که بیشتر از ذهن خود کمک می‌گرفتند و حتی اعمال چهارگانه ریاضی را روی کاغذ حل می‌کردند و از ماشین حساب استفاده نمی‌کردند، امروز بیشتر اوقات خود را در خانه سپری می‌کنند و کمتر از اتاق خود بیرون می‌آیند و پشت مانیتور رایانه، لپ‌تاپ یا نوت‌بوک خود می‌نشینند و انواع و اقسام بازی‌های رایانه‌ای را انجام می‌دهند.

این تغییر رویکرد در بازی علاوه بر مزایا، مضرات بسیاری را به همراه داشته است؛ یکی از این مضرات کاهش شدید تحرک کودکان است. در واقع از میزان تحرک کودکان در عصر حاضر به‌دلیل نشستن ممتد پشت رایانه به میزان زیادی کاسته شده است که این امر به نوبه‌خود می‌تواند باعث بروز عوارض و بیماری‌هایی در کودکانی شود که به‌ویژه به غذاهای پر چرب و فست‌فودها علاقه دارند. در واقع عدم‌تحرک و پرداختن بیشتر وقت کودک به بازی رایانه‌‌ای می‌تواند وی را در سنین پایین مستعد ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون و دیابت کند که عوارض ماندگار آن در بزرگسالی می‌تواند به بروز تصلب شرایین ناشی از گرفتگی عروق نیز منجر شود. از سویی کودکان نسبت به نسل‌های پیشین به‌واسطه وابستگی شدیدی که به ابزارهای فناورانه از قبیل رایانه‌ها، کنسول‌های بازی و بازی‌های ویدئویی پیدا کرده‌اند، در حال ضعیف‌تر شدن هستند،

ماهیچه‌های بدن آنها رو به تحلیل گذاشته و قدرت فعالیت‌های فیزیکی آنها در حال کاهش است. در واقع یکجانشینی و وب‌گردی در اینترنت و اختصاص زمان زیاد در طول شبانه‌روز به بازی‌های کامپیوتری می‌توانند عوامل مهم افزایش توده چربی در اندام کودکان نسل رایانه باشد. اما ساعت‌ها نشستن پای رایانه و انجام بازی‌های رایانه‌ای تنها از نظر فیزیکی برای کودکان مخرب نیست بلکه آسیب‌های به‌مراتب خطرناک روحی و روانی را نیز در پی می‌آورد. علاوه بر این مضامین خشن بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای امروزی باعث شد تا روحیه نسل جدید به‌شدت تغییر کند.

نسل جدید امروزه نسل بسیار خشن‌تری شده که این خشونت در بازی‌های دسته‌جمعی کودکان امروزی نیز بروز پیدا می‌کند و می‌تواند در سنین بزرگسالی پیامدهای ناخواسته و ناگواری را برای فرد در پی داشته باشد و حتی موجب افزایش بزه و جرم‌ و جنایت شود. ازجمله دیگر معایب استفاده بیش از حد از رایانه تنبلی ذهن است. امروزه دیگر کمتر دانش‌آموزان و کودکان به جست‌وجو در کتاب‌های خود یا کتاب‌های کتابخانه‌ها می‌پردازند و بیشتر دروس خود را به‌صورت آنلاین فرا می‌گیرند و با استفاده از ابزارهای نوین کارهای درسی خود را انجام می‌دهند و بسیار کمتر از ذهن خود بهره می‌گیرند.

کد خبر 256335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز