سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنامه‌ای رایانه‌ای به‌نام اوگن گوستمان که شبیه‌سازی یک نوجوان ۱۳ ساله اوکراینی است، توانست برای اولین بار در جهان تست تورینگ را با موفقیت شکست داده و داوران را قانع کند که یک انسان است، نه ماشین.

براساس گزارش گاردين، تست تورينگ آزموني براي تعيين انسان و يا ماشين بودن مخاطب در فضاي مجازي است، از اين طريق افراد مي‌توانند دريابند درحال مكالمه يا ارتباط با يك انسان هستند يا ماشيني برنامه ريزي‌شده؟ اين تست براساس بازي مشهور آلن تورينگ طراحي شده‌است، ‌بازي پرسش و پاسخي به نام آيا ماشين‌ها مي‌توانند فكر كنند؟

تاكنون هيچ‌ رايانه‌اي نتوانسته از اين آزمون موفق بيرون بيايد. اين تست مي‌تواند از طريق مكاتبه‌اي پنج دقيقه‌اي و آنلاين دريابد كه آيا رايانه‌اي درحال فريب‌دادن كاربر است و يا كاربر حقيقاتا درحال گفتگو با يك انسان است؟

اما اوگن در آزموني كه به تازگي توسط دانشكده مهندسي سيستم‌هاي دانشگاه ريدينگ برگزار شد، توانست 33 درصد از داوران را قانع كند كه يك انسان حقيقي است. اين برنامه كه توسط برنامه‌نويسي روس نوشته شده‌است، براي اولين بار توانست تست قدرتمند تورينگ را شكسته داده و آن را فريب دهد، از اين رو اين رويداد به گفته سازمان‌دهندگان آزمون، رويدادي تاريخي است.

اين برنامه به‌اندازه‌اي در قبولاندن انسان بودن خود به داوران قانع‌كننده حرف زد كه توانست 33 درصد از آنها را قانع كند. اما به گفته متخصصان، اوگن تا نزديك شدن به هوش انساني هنوز راه طولاني در پيش رو دارد. روبات‌ها براي موفق شدن در اين تست چند چالش بزرگ در پيش رو دارند، اول درك كردن درست پرسش و سپس انتخاب پاسخ درست و در نهايت اداي پاسخ به شكل انساني. در سال‌هاي اخير روبات‌ها براي فريب دادن داورها به پاسخ دادن از طريق پرسيدن سوالي جديد و شبيه‌سازي حالات روحي و دست‌آويزي به غلط‌هاي املايي رو آورده‌اند.

الن تورينگ رياضي‌داني بريتانيايي و يكي از پيشگامان علوم رايانه‌اي در سال 1950 بود. در تست تورينگ از طريق پرسش‌هايي كه توسط يك انسان كه نقش داور را به عهده دارد از مجموعه‌اي از شركت‌كنندگان كه تنها يكي از آنها رايانه‌است،بايد ماشين و يا انسان بودن داوطلب به واسطه منطقي بودن و قابل قبول بودن پاسخ‌ها مشخص شود.

کد خبر 262177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha