چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت IBM برای انرژی رسانی به ابررایانه‌های آینده از مایعی باردار که به خون الکترونیک مشهور است استفاده خواهد کرد.

خون الکترونیک

براساس گزارش CNN، مهندسان در بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی جهان با معضلی عظیم مواجهند، ابررایانه‌ها در سیر تکامل خود به اندازه‌ای پرمصرف خواهند شد که توانایی انسان برای تامین انرژی مورد نیاز این رایانه‌ها را زیر سوال خواهند برد.

IBM برای رفع این مشکل از سیستمی الهام گرفته‌اند که هزاران سال است بدون مشکل انرژی قطعات مختلف خود را تامین کرده‌است: مغز انسان. مغز انسان هزاران بار متراکم‌تر و کم‌مصرف‌تر از هر رایانه‌ امروزی است، زیرا برای انتقال انرژی و حرارت به صورت همزمان از شبکه‌ای یکسان استفاده می‌کند.

تکنولوژی جدید IBM که به خون الکترونیک مشهور است تا نهایی شدن چندین دهه فاصله دارد،‌اما محققان آن را در محیط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار داده‌اند. این خون مایعی متشکل از ذرات باردار است که در میان پردازشگرهای رایانه جریان پیدا می‌کند، به این‌شکل هم آنها را خنک می‌کند و هم درصورت نیاز، بار الکتریکی خود را برای برق رسانی به تراشه‌ها تخلیه می‌کند.

ابعاد بزرگ ابررایانه‌های امروزی به آن معنی است که حرارت زیادی از آنها ایجاد خواهد شد،‌از این رو نمی‌توان تراشه‌های آنها را نزدیک به یکدیگر قرار داد. اما اگر این تراشه‌ها به سیستم برق‌رسانی و خنک‌کننده جدید مجهز شوند،‌ می‌توان آنها را به‌صورت سه‌بعدی درکنار یکدیگر قرار داد و ابعاد ابررایانه‌ها را تا حدی قابل توجه کاهش داد.

درحال حاضر بیش از نیمی از برق مصرفی توسط ابررایانه ها صرف خنک کردن قطعات آنها می‌شود. دو درصد از مصرف برق کل ایالات متحده آمریکا به دیتاسنتر آمریکا اختصاص دارد و درصورتی که صنعت رایانش ابری جهانی به عنوان یک کشور واحد در نظر گرفته‌شود، این کشور از نظر مصرف انرژی پنجمین کشور بزرگ جهان می‌بود.

پیش‌بینی می شود در کمتر از 20 سال آینده سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان قدرت یک تریلیارد میلیارد ( رقم یک به همراه 21 صفر ) محاسبه در ثانیه را خواهند داشت، یعنی 300 هزاربار سریعتر از ابررایانه‌های امروزی، و اگر تکنولوژی در زمینه تامین انرژی متحول نشود،‌مصرف این تجهیزات بسیار بیشتر از کل تولید انرژی در جهان خواهد شد.

به گفته IBM باید ابررایانه‌هایی 10 هزار بار کم‌مصرف‌تر از سیستم‌های امروزی ساخته شوند،‌ از این رو هدف IBM ساخت ابررایانه‌هایی پرسرعت و مجهز به سیستم خنک‌کننده آبی است که ابعاد آن بزرگتر از یک حبه قند نخواهد بود.

کد خبر 258750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز