جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران ضمن برشمردن انواع رابطه بین مردم و حکومت، گفت: اطاعت از قانون از این نگاه یک وظیفه شرعی است و موجب قرب به خداست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه اول از دومین نمازجمعه سال 1393 تهران و در ادامه سلسله خطبه‌های سبک زندگی اسلامی، ایرانی رابطه اعتقادی، حقوقی وقانونی و عاطفی را سه نوع از رابطه بین مردم و حکومت عنوان کرد.

وی در ادامه سلسله بحث های تفسیر آیه آخر سوره فتح گفت: در خطبه های قبلی نماز جمعه، مهر در محیط خانواده، مهر در محیط اجتماع، مهر بین حکومت ومردم را مطرح کردیم که براین اساس بایدرابطه حکومت ومردم و برعکس ˈرحما بینهمˈ باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقصودش از حکومت هر سه قوه است و نه فقط قوه مجریه، افزود: در روایات ما آمده، رابطه حاکمان و مسوولان با مردم باید مانند رابطه یک پدر مهربان باشد؛ همین رابطه هم باید بین مردم با حکومت باشد.

وی درباره رابطه اعتقادی بین مردم وحکومت تصریح کرد:درحکومت دینی، مشروعیت همه حاکمان به خداوند بازمی گردد و حکومت از بالا به پایین است.

آیت الله خاتمی با یادآوری آیه 59 از سوره نساء گفت: در این آیه آمده است که فرمایش و قانون خداوند را مطیع باشید و از رسول خدا نیز فرمان ببرید که او هم آورنده وحی و هم حاکم بر شماست.

امام جمعه موقت تهران درباره اطاعت از ˈاولی الامرˈ در این آیه نیز توضیح داد: دراین خصوص نظریه های مختلفی وجوددارد؛ یک نظریه آن است که هر حاکمی اولی الامر است که این نظریه با روح دین همخوان نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: نظریه دوم آن است که هر حاکم عادلی اولی الامر است ولی نظریه سوم می‌گوید که تنها امامان معصوم اولی الامر هستند.

وی تاکیدکرد:ازامام محمدباقر(ع) روایت شده است که اولی الامرفقط ما هستیم و مشروعیت حاکمان دیگر بستگی به امضای ما پای حکم آنها دارد.

آیت الله خاتمی افزود: ولی فقیه امروز ما مشروعیت خود را از امام زمان (عج) و به عنوان نایب عام دارد و با نگاه از نظریه سوم به اولی الامر ، اطاعت از قوانین حکومتی، اطاعت از خداست زیرا که هر سه قوه در نظام جمهوری اسلامی زیر نظر ولی فقیه هستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اصل 57 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را یادآور شدوگفت:هر سه قوه زیر نظرمطلقه ولی فقیه بر اساس اصل 57 قانون اساسی هستند و از این نگاه، اطاعت از قانون یک وظیفه شرعی و موجب قرب به خداست.

وی با بیان اینکه کسی که قانونمند عمل کند مثل این است که عبادت می کند، خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) فرموده‌اند که نزدیک ترین راه و بهترین راه برای رسیدن به خداوند، آن است که مطیع اولی الامر باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه این خطبه درباره رابطه حقوقی و قانونی بین مردم و حکومت اظهار داشت: امیر المومنین(ع) در نهج البلاغه خطاب به مردم فرموده‌اند به من وفادار بمانیدوخیرخواه باشید اما هرزمانی فراخوان دادم و دستوری صادر کردم، اطاعت کنید.

وی با بیان اینکه اطاعت از حکومت فقط از حاکم اعلی نیست، تصریح کرد: اینکه کسی بگوید تا رهبر معظم انقلاب به طور شخصی به من دستور ندهند، من این کار را نمی کنم حرف درستی نیست زیرا رهبری با سیستم کار می کند.

آیت الله خاتمی در این خصوص توضیح دادکه براساس قانون اساسی رهبر معظم انقلاب اسلامی رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان را تعیین می‌کنند و حکم رییس جمهوری نیز از سوی ایشان تنفیذ می‌شود و لذا مردم باید دستورات این مقامات را نیز اجرا کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در این خصوص تنها قید را ˈمنکرˈ دانست و افزود: فرامینی واجب است که منکر نباشد؛ اگر خدای ناکرده حکومت یا مجری آن امر به منکرکردنه تنها نباید اطاعت کرد بلکه باید دربرابر آن حکم از باب امر به معروف و نهی از منکر ایستاد.

وی اضافه کرد: نباید امر به معروف و نهی از منکر را به مسایل شخصی محدود کنیم بلکه مهم ترین امر به معروف ونهی از منکر مسایل کلان و حکومتی است؛ امام صادق(ع)دراین خصوص فرموده اند که اگر منکری به صحنه آمد و مردم جلوی آن را نگرفتند، خداوند همه را عذاب می کند.

آیت الله خاتمی همچنین توضیح درباره رابطه عاطفی بین مردم و حکومت را به خطبه های بعدی نماز جمعه تهران موکول کرد.

کد خبر 254088
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز