جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه ۹ اسفند در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در مصلای تهران برگزار شد.

احمد خاتمی

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با مورد توجه قرار دادن رُحَماءُ بَیْنَهُمْ، در آیه شریفه "أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِرُحَماءُ بَیْنَهُمْ" در عرصه حاکمیت و مردم گفت: در حکومت دینی هم حاکمان باید نسبت به مردم رُحَماءُ بَیْنَهُمْ باشند و هم اینکه مردم نسبت به حکومت رحماء باشند.

وی افزود: البته این حاکمیت که می‌گویند مجموعه اجزای یک حکومت است که شامل قوه مجریه، مقننه، قضائیه و همچنین دستگاه‌هایی که در نظام اسلامی جنبه حاکمیتی دارند، می‌شود و حال ممکن است شامل مسئولی شود که بیشترین مسئولیت‌ها را دارد یا مسئولی که فقط دو نفر زیرمجموعه او در بدنه حاکمیت هستند.

خاتمی اظهار کرد: رابطه حکومت‌ها با مردم چندگونه است. یک رابطه، رابطه زور و دیکتاتوری است که طی آن کسانی که با کودتا سرکار می‌آیند، حکومتی به این شکل دارند و باید به آنها بدون چون و چرا چشم گفت. رابطه حزب‌سالاری و خاندان‌سالاری نیز وجود دارد که یک حزب تلاش می‌کند به خاطر اکثریتی که دارد حکومت کند. نوع سوم هم رابطه دموکراسی و حاکمیت اکثریت بر اقلیت است.

وی افزود: نوع رابطه‌ای که در انقلاب اسلامی وجود دارد نوع چهارم و قوی‌تر از سه نوع اول است و آن رابطه محبت است. در نظام اسلامی مردم به حاکمانشان عشق می‌ورزند. ضمن اینکه آنها انتخابشان می‌کنند و در واقع این رابطه عشق به حکومت است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با مورد توجه قراردادن راهپیمایی 22 بهمن اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان عنوان شده که حضور باشکوه مردم یک برابر و یا یک و نیم برابر از سال گذشته بیشتر بوده است و این راهپیمایی معنایی ندارد، جز رابطه محبت مردم با حکومت و حکومت با مردم.

خاتمی با بیان این‌که «در این نگاه دینی، رابطه حاکمان با مردم باید رابطه محبت باشد» گفت: براساس آنچه که امام علی (ع) به مالک اشتر فرمودند، باید مردم را با جان و نه تنها با شعار دوست داشت.

وی در ادامه با بیان این‌که «کسی که می‌خواهد رهبر جامعه باشد باید ویژگی‌هایی داشته باشد» گفت: چنین شخصی باید ورع داشته باشد تا گناه نکند. او باید حلم و بردباری داشته باشد تا زود خشمگین نشود و مانند پدری با زیرمجموعه‌اش رفتار کند که به این محبت می‌گویند. حال باید دید جلوه‌های این محبت کدام است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: تاکنون در تاریخی هیچ حاکمی ولو جبارترین‌شان نیامده است که به مردم بگوید من در مقابل شما هستم و می‌خواهم به شما زور بگویم. در واقع در عرصه شعار قربان‌صدقه مردم رفتن شعار همه حاکمان است و مهم جلوه‌های محبت است.

خاتمی در ادامه به جلوه‌هایی از این محبت پرداخت و اظهار کرد: اولین این جلوه‌ها، در دسترس مردم بودن است. مسئول نباید طوری برخورد کند که گویی که در برج عاج نشسته و شانش بالاتر از این است که با مردم رودررو صحبت کند.

وی گفت: اگر بشود که مسئولان چهره به چهره با مردم صحبت کنند بهتر است چنانچه فرماندار، استاندار و مدیرکل محترم برنامه‌ای برای ارتباط چهره به چهره با مردم بگذارند و اگر اینطور نمی‌شود، سیستم و یا دستگاهی را در نظر بگیرند که به وسیله آن مردم درد دل‌هایشان به مسئولان برسانند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه جلوه دوم محبت حاکمان به مردم را قانونمداری، نسبت به همه و تساوی همگان در برابر قانون دانست و گفت: نباید برای حاکمان و مسئولان نورچشمی مطرح باشد و هرکس که تخلفی کرد، ولو نزدیک‌ترین نزدیکان او هم بود، باید چنین شخصی را به قانون تحویل دهند و بدانند همه مردم نور چشم هستند.

خاتمی عدالت‌محوری را سومین جلوه محبت حکومت به مردم عنوان و خاطرنشان کرد: عدالت‌محوری یعنی آنکه اجرای عدالت برای حاکم مدنظر باشد و این به معنی نه گفتن به رانت‌خواری از جمله رانت سیاسی و رانت اقتصادی است. همچنین کسی که عادلانه رفتار کند، می‌بیند که خود مردم حامی او می‌شود.

وی تاکید کرد: فقر و نداری برای مردم قابل تحمل است اما تبعیض برای مردم گزنده است.

 خاتمی اظهار کرد: در آغاز انقلاب ما یک شعار کلیدی داشتیم و آن استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. این استقلال در عرصه فرهنگی شکل گرفت و بحمدالله استقلال فرهنگی به وجود آمد که این انقلاب سامان یافت. در عرصه سیاسی نیز به استقلال سیاسی رسیدیم و بحمدالله کشوری مستقل، متکی بر آرای مردم عزیزمان داریم.

وی با بیان این‌که «استقلال اقتصادی نیز یک بعد استقلال است» خاطرنشان کرد: بحمدالله از اول انقلاب تاکنون گام‌های بلندی برداشته شده اما واقعیت این است که هنوز باید گام‌های بلندتری برداریم تا به این استقلال اقتصادی برسیم و ابلاغ سیاست‌های مقاومتی گامی در راه رسیدن به استقلال کامل اقتصادی است.

خاتمی با بیان این‌که «بهترین فصل برای اجرای اقتصاد مقاوتی هم‌اکنون است» گفت: بحمدالله نیروی انسانی و متخصص فراوان داریم و تعبیر میلیون‌ها تعریف گزافی نیست که طی آن بگوییم میلیون‌ها متخصص در این کشور داریم. در طول این 35 سال زیرساخت‌ها فراهم شده و از جهت سرمایه‌ها از جمله نفت و گاز روی هم رفته در دنیا اول هستیم و با این زمینه‌ها می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که «اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که با آن بتوانیم در مصاف دشمنان مقاومت کنیم» به بیان ویژگی‌های این نوع اقتصاد پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی متکی به دانش و فناوری‌های بومی است، عدالت‌بنیان، درون‌زا و برون‌گرا نیز است. یعنی در واقع در اقتصاد مقاومتی ما هیچ نظر و امیدی به دشمنان این ملت نداریم.

وی گفت: اینطور نیست اگر آنها تحریم‌ها را برداشتند، ایران گلستان می‌شود و اگر برنداشتند ما آسیب می‌بینیم و اقتصاد مقاومتی باطل‌السحر تمام تحریم‌ها خواهد بود.

خاتمی اظهار کرد: خوشبختانه روسای سه قوه لبیک ستودنی خوبی نسبت به این موضوع داشتند و امیدواریم همچنان این تلاش را در عرصه عمل و اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ببینیم. ضمن اینکه در این هفته رسانه‌های مختلف به خصوص رسانه‌های مکتوب روی این موضوع کار کردند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عزیزانی که اهل رصد کردن اوضاع سیاسی دنیا هستند با یک نگاه ولو مختصر می‌بینند که متاسفانه موج اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در دنیا از سوی استکبار برداشته شده و دلیلش این است که موج خیزش اسلامی در حال گسترش است. اسلام عزیز، دل‌ها را جذب کرده و به عنوان یک قدرت در مقابل آنها ظاهر می‌شود، البته اسلام ناب محمدی نه اسلام آمریکایی که حکام مرتجع منطقه از آن دم می‌زنند.

وی گفت: اینها از اسلام آمریکایی خوششان می‌آید و از اسلام ناب که خاستگاهش نظام اسلامی ایران است به شدت وحشت دارند. چنانچه می‌بینید در رسانه‌های مختلف اعم از دیداری و شنیداری و مکتوب، از اسلام‌هراسی می‌گویند. همچنین برای تروریست‌های آدم‌کش سوریه مدام سلاح می‌فرستند.

خاتمی گفت: آمریکا دقیقا بعد از مذاکرات ژنو2 تصریح کرده که به تروریست‌های سوریه کمک می‌کند و عربستان هم برای آنها نیرو می‌فرستد. نیروهایی که دیشب در تلویزیون دیدید که ارتش سوریه قهرمانانه آنها را به درک واصل کرد. در واقع این ارسال سلاح همه برای مسلمان‌کشی و زشت جلوه دادن چهره اسلام عزیز است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه گفت: در بحرین اقلیتی حاکم هستند که بر اکثریت مسلمانان حکم می‌رانند و اجازه نفس کشیدن به آنها نمی‌دهند. سه سال است که تظاهرات مسالمت‌آمیز آنان را با گلوله جواب می‌دهند. و کسانی که وابسته به استکبارند چنین می‌کنند و اصلا حکام بحرین دقیقا اعتراف می‌کنند که به آمریکا و انگلیس وابسته هستند.

وی خاطرنشان کرد: در آفریقای مرکزی نیز که 30 درصدشان مسیحی و 15 درصدشان مسلمان هستند، می‌بینیم که مسیحیان تندروی افراطی را به جان مسلمانان انداختند و آنها را وحشیانه با قمه و ساطور می‌کشند و تکه تکه می‌کنند و می‌سوزانند. این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی در برابر این نسل‌کشی مسلمانان ساکتند و حتی یک سازمان بین‌المللی در این راستا گفته است که اگر اینطور پیش برود، در آفریقای مرکزی دیگر مسلمانی نخواهد بود.

خاتمی همچنین اظهار کرد: اینها خوب می‌دانند که رژیم صهیونیستی منفورترین دشمن اسلام و مسلمانان است، اما اینها به هر مناسبت این رژیم غاصب و قصاب را ذلیلانه احترام می‌کنند که این خود یک نماد است. چنانچه می‌بینیم که مرکل به آنجا می‌رود و می‌خواهد این پیام را به مسلمانان بدهد که ما شمشیر را با شما از رو بسته‌ایم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین گفت: خنده‌دار این است که دولت جنایتکاری همچون آمریکا زندان گوانتانامو و زندان‌های مخفی در اروپا دارد و در عراق و افغانستان آدم کشی کرده حال آن‌وقت یک رژیم وحشی اینچنین دم از حقوق بشر می‌زند. در واقع این‌ها با اسلام طرفند اما به فضل خدا ایران اسلامی با تمام قدرت در برابر دنیای استکبار ایستاده است.

وی در ادامه با بیان این‌که «اسلام جان ما و انقلاب ستون فقرات ما و تعبیر امام (ره) مکتب ما تمام مقصد ماست» اظهار کرد: سخن این است که از اول انقلاب کسانی با قلم زهرآگینشان به نیش زدن اسلام پرداختند. در این روزها نیز روزنامه‌ای ولایت امیرالمومنین (ع) را زیر سوال برد و روزنامه دیگری قصاص را حکمی غیرانسانی خواند. این قلم‌ها همان است که امیرالمومنین (ع) در باره آن فرمودند که خدایا به تو از شر قلم‌های زهرآگین پناه می‌برم.

خاتمی با بیان این‌که «قلم‌هایی که در عرصه‌های فکری شبهه‌پراکنی می‌کنند، از هر ویروس خطرناکی، خطرناک‌ترند» خاطرنشان کرد: من در این راستا از قوه قضائیه که بنا به وظیفه ذاتی‌اش عمل کرد و به وقت وارد شد و آن روزنامه هتاک را توقیف کرد، تشکر می‌کنم. البته هیات محترم نظارت باید این کار را می‌کرد و بلافاصله پس از این موضوع جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌داد و این روزنامه را لغو امتیاز می‌کرد. گرچه من خبر دارم بعضی از اعضای محترم آن تلاش کردند ولی به جایی نرسیدند. اما باید گفت حالا که شما اقدام نکردید، بیانیه می‌دادید و از کار قوه قضائیه حمایت می‌کردید.

وی خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: طوری عمل کنید که پسوند اسلامی زیبنده شما باشد. اجازه نشر کتاب‌های فاسد، زیبنده شما نیست. همچنین مجوز دادن به آژانس‌ها در روزنامه‌ها که می‌گویند ما شما را به فلان کشور فاسد می‌بریم نیز در شان شما نیست. نظارت شما کجا رفته؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنهایی که فکر می‌کنند فضا آنچنان باز شده که می‌توانند به مقدسات اهانت کنند، تحلیل‌شان قطعا اشتباه است. گذشت آن دوره‌ای که به مقدسات توهین می‌کردید و برخی از مسئولان وقت، از شما حمایت می‌کردند. امروز روزی است که مردم ما تا آخرین نفس و قطره خونشان پای انقلاب و اسلام ایستاده‌اند و اجازه هتاکی و اهانت به هیچ‌کس را نمی‌دهند.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «وحدت از ضروریات بی‌تردید جامعه است و هیچ‌کس منکر وحدت و ضرورت آن نیست» افزود: حرف من این است از جمله عواملی که وحدت‌شکن است، به کار بردن الفاظ متشابه است. در زمانی یک لفظ متشابه جنگی را علیه مولا به راه انداخت. لا حکم الا لله از جهت قرآنی حرف درستی بود اما اینها از آن سوءاستفاده کردند و گفتند علی حاکم نباشد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: هیچ‌کس منکر این نیست که افراط و تفریط امری نکوهیده است. امیرالمومنین نیز در جایی فرمودند جاهل یا افراطی یا تفریطی است اما به هر ترتیب باید مشخص شود که افراطی از دیدگاه شما کیست. ما به صراحت گفتیم و با توجه به مبانی مقام معظم رهبری باز هم به صراحت می‌گوییم فتنه‌گران سال 1388 تندروی افراطی بودند که متاسفانه برخی از آنها سخاوتمندانه پست می‌گیرند.

خاتمی افزود: از سوی دیگر برخی غیرتمندانی که ایستادند و نگذاشتند سال 88 کودتای مخملی به بار بنشیند، افراطی می‌نامند. برخی شما غیورمردانی که استقامت و صلابتتان را با شعار مرگ بر آمریکا نشان دادید را افراطی می‌خوانند. مردان مردی که در سال‌های حماسه خون و شرف از جانشان مایه گذاشتند را افراطی می‌خوانند. این در حالی است که باید گفت اگر شما در پی وحدت جامعه هستید، از این الفاظ متشابه اجتناب کنید و اگر فکر می‌کنید با افراطی خواندن غیرتمندان دینی می‌خواهید آنها را منزوی کنید بدانید اشتباه می‌کنید.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران خاطرنشان کرد: غیرتمندان دینی فقط و فقط رهنمودشان را از مقام معظم رهبری می‌گیرند و هیچ‌گاه تحت تاثیر جو رسانه‌ای ساخته شما نیستند.

وی در پایان سخنان خود گفت: برادران و خواهران ما در بحرین بسیار مظلومند و رسانه‌های دنیا جنایاتی که علیه آنها صورت می‌گیرند را منتشر نمی‌کنند.

خاتمی به همین دلیل در مورد اتفاقات بحرین متنی را به زبان عربی قرائت کرد.

کد خبر 251266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز