جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه هفته اول اردیبهشت در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

احمد خاتمی آیت‌الله

به گزارش ایسنا، امام جمعه این هفته تهران گفت: امروز سالگرد شکست حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس است. کارتر می‌گوید که سه بار در دوران ریاست‌جمهوری‌اش گریه کرده؛ دفعه اول زمانی بود که مسلمانان دانشجو سفارت آمریکا را گرفتند. دومین بار زمانی بود که امام راحل گفتند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و سومین بار زمانی بود که یک هواپیمای سری آمریکایی در صحرای طبس سقوط کرد و یک هواپیمای دیگر نیز آتش گرفت.

وی با اشاره به درگیری‌های اوکراین، تصریح کرد: ببینید با اوکراین چکار می‌کنند. کسی نیست به آنها بگوید اصلا شما چه کاره‌اید که در این کشور دخالت می‌کنید. مردم را به خاک و خون کشیدید. ابر جنگ در آن کشور سایه انداخته است. مناطقی مثل افغانستان، عراق و ایران هزاران فرسنگ با آمریکا فاصله دارند اما ببینید که آنان چگونه در این کشورها دخالت می‌کنند.

خاتمی تصریح کرد: مسئولان آمریکایی از کارتر تا اوباما در پی براندازی حکومت جمهوری اسلامی ما بودند و مدام دارند زهرشان را می‌ریزند. قرار بود پس از توافقنامه ژنو آنها مثل بچه آدم حرف بزنند ولی دیدیم که سه تحریم و پانزده بار تهدید نظامی پس از این توافقنامه انجام شد.

امام جمعه این هفته تهران گفت: جدیدا هم ساختمان بنیاد علوی که یک بنیاد خیریه بود و هیچ ربطی نیز به دولت ایران نداشت را مصادره کردند. کاخ سفید هم موافقت کرده تا درآمد حاصل از فروش این خیریه در راه به تعبیر آنان آسیب‌دیدگان از حملات تروریستی ایران خرج شود.

وی با بیان این‌که مسئولان مذاکره‌کننده ما نباید به دشمنان اعتماد کنند، گفت: وقتی رئیس‌جمهور آمریکا حرف‌های نادرست می‌زند رئیس‌جمهور ما باید محکم به دهن او بزند. منطق آقایان این نباشد که جواب بدی را با خوبی بدهند. این مساله فقط برای امور داخلی است. در مواجهه با دشمنان خارجی سنگ را باید به همان جایی پرتاب کنید که آمده است.

خاتمی افزود: برخی‌ها می‌گویند اگر مذاکرات شکست بخورد نظام شکست خورده و بدون ارتباط با آمریکا حکومت ایران نمی‌تواند باقی بماند. همه اینها حرف است. نظام ما محکم است، شما مردم نیز مقاوم هستید، شما همان کسانی هستید که هشت سال تمام با دولت‌های استکبار جنگیده‌اید پس قطعا پیروز میدان شما خواهید بود.

وی در ادامه گفت: ولی به شرط آنکه به خدا ایمان داشته باشید و از او یاری بخواهید. عده‌ای می‌گویند تا چه وقت باید بگوییم مرگ بر آمریکا. من در جواب می‌گویم تا وقتی که دشمن وجود دارد جهاد هم ادامه دارد.

خاتمی همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: در این هفته رهبر معظم انقلاب دو رهنمود بسیار مهم را مطرح کرد که اولین رهنمود در ارتباط با جایگاه زنان در جامعه اسلامی و دومین آن خطاب به مداحان و جایگاه آنان بود.

این خطیب نماز جمعه در ادامه با اشاره به در پیش بودن ماه رجب، شعبان و رمضان، تصریح کرد: جامعه دینی جامعه معنویت است. نور معنویت در جامعه دینی خودش را نشان می‌دهد. جامعه اسلامی ما با نماز عجین است. در رابطه با نماز کتاب‌های خوبی نوشته شده از جمله دو جلد کتابی که به زبان فارسی و عربی آقای ری‌شهری نوشته‌اند. همچنین ستاد اقامه نماز نیز خدمات شایان و قابل تقدیری انجام داده است که همین جا از آقای قرائتی تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: اگر سخنان رهبری خطاب به ستاد اقامه نماز جمع‌آوری شود، بهترین منشور برای نماز به دست خواهد آمد، بنابراین تمام حرف‌ها در ارتباط با نماز گفته شده، قرآن و روایات‌ها بهترین مرجع برای جایگاه نماز در زندگی مسلمانان است، پیامبر اکرم (ص) فرمودند پرچم دین، نماز است. هویت دینی افراد با نماز مشخص می‌شود، همچنین چهره دین با نماز مشخص می‌شود و همان‌طور که بدن برای زندگی به غذا احتیاج دارد دین نیز به نماز نیاز دارد.

این خطیب نماز جمعه خطاب به نمازگزاران گفت: متاسفانه در برخی از افراد دیده می‌شود که تا به نماز می‌ایستند به سرعت حمد و سوره را می‌خوانند و به قول قدیمی‌ها انگار اسب دنبالشان کرده است. این حرکت بی‌حرمتی به نماز است. چرا عجله دارید؟ نماز ملاقات با خداست. به نماز اول وقت بها بدهید چرا که نماز باعث کم شدن بلا می‌شود.

خاتمی همچنین گفت: نماز درخشندگی است. در سیره پیامبر (ص) هر وقت او با مشکل بر می‌خورد با کل خانواده به نماز می‌ایستاد و از خداوند طلب حل مشکلش را می‌کرد. در خانه‌ای که نماز خوانده می‌شود بلایا کمتر اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به ارتحال آیت‌الله ملکوتی خاطرنشان کرد: آیت‌الله ملکوتی پیرمردی بود که 90 سال کوله‌باری از اعمال کامل برای آن دنیایش به دست آورد. او اولین نفری بود که بیانیه خلع شاه جامعه مدرسین قم را امضا کرد. ارتحال ملکوتی این عالم فرزانه را به همه تسلیت می‌گوییم.

کد خبر 257169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز