مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دریافته‌اند ابعاد سیاره عطارد نسبت به چهار میلیارد‌ سال پیش که پوسته آن به لایه‌ای جامد تبدیل شده، درحدود هفت کیلومتر کوچکتر شده‌است.

سیاره عطارد

براساس گزارش BBC، اطلاعات جمع‌آوری شده و بررسی شده توسط فضاپیمای مارینر 10 که در اواسط دهه 1970 پرواز نزدیکی از کنار سیاره عطارد داشته نشان می‌دهد این سیاره به مرور زمان و به واسطه سرما کوچکتر شده و پوسته آن دچار چروک و ترک‌خوردگی شده‌است.

اکنون اطلاعات به‌دست آمده از ماهواره مسنجر ناسا به محققان دانشگاه کارنگی کمک کرده تا با دقت بیشتری این کاهش ابعاد سیاره‌ای را محاسبه کنند. این محققان در مقاله‌ای در نشریه نیچر اعلام کردند ابعاد سیاره عطارد بسیار کوچکتر از ابعادی است که پیش از این محاسبه شده بود.

فضاپیمای مارینر دوبار در سال‌های 1974 و 1975 از نزدیکی سیاره عطارد پرواز کرده‌ و از 45 درصد از فضای سطح سیاره عکاسی کرده‌است. براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از این فضاپیما، محققان به این نتیجه رسیدند که شعاع سیاره عطارد به مرور زمان یک تا سه کیلومتر کوچکتر شده‌است.

سیاره عطارد

اما این مدل با مطالعات مدل‌سازی که براساس آن انقباض بسیار بیشتری را در طول چهار میلیارد سال برای جسمی به ابعاد عطارد پیش‌بینی می‌کند، در تقابل بود. در این میان ماهواره مسنجر به حل این معما کمک کرد. این ماهواره از زمان آغاز سفرش در سال 2011 تاکنون توانسته از کل سطح سیاره عطارد عکسبرداری کند.

ارزیابی جدید اطلاعات این ماهواره از ساختار پوسته خارجی این سیاره،‌بریدگی‌های و چروک‌خوردگی‌ها حد انقباض سیاره عطارد را وارد مرزی جدید کرده‌است، دانشمندان براساس این اطلاعات اعلام کردند شعاع این سیاره در 4 میلیارد سال گذشته هفت کیلومتر کاهش یافته‌است.

سیاره عطارد از نظر ساختار درونی با زمین کاملا متفاوت است، درحالی که زمین از پوسته‌ای وسیع و گوشته‌ای ظخیم که هسته را در برگرفته تشکیل شده‌است، سیاره عطارد ساختاری متفاوت دارد. این سیاره با قطری درحدود چهار هزار کیلومتر، از هسته‌ای فلزی برخوردار است که تمامی ویژگی‌های سیاره را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. پس از هسته تنها پوسته ای به ضخامت 400 کیلومتر قرار گرفته است. بخشی از این هسته هنوز به شکل مایع است، اما بخشی از آن سرد و جامد شده و در نتیجه حجم اولیه خود را از دست داده‌است.

کد خبر 253412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز