مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان با مشاهده تصاویر به دست آمده از تلسکوپ هابل دریافته‌اند شفق‌های زحلی به همان دلیلی روی این سیاره ایجاد می‌شوند که روی زمین به‌وجود می‌آیند و نمایشی دیدنی از آتش‌بازی مغناطیسی را در اتمسفر ایجاد می‌کنند.

سیاره زحل

براساس گزارش میل‌آنلاین، با هجوم ذرات باردار خورشیدی به سوی اتمسفر زحل، اخترشناسان موفق به ثبت بهترین تصویری شدند که تاکنون از شفق‌های سیاره زحل گرفته شده‌است.

به گفته محققان تحقیقات آنها می‌تواند از نظریه‌ای که عامل ایجاد شفق‌های زحل با زمین یکسان می‌داند پشتیبانی کند. سیاره‌هایی مانند زمین و زحل مانند ستاره‌های دنباله‌دار از دنباله‌ای برخوردارند که به دنباله مغناطیسی مشهور بوده و از گازهای باردار الکتریکی خورشیدی تشکیل شده‌است.

سیاره زحل

زمانی که فورانی از ذرات خورشیدی با زحل برخورد می‌کنند،‌ منجر به فروپاشی دنباله مغناطیسی این سیاره شده و میدان‌مغناطیسی سیاره را مختل می‌کند و به این شکل شفق‌ها در آسمان سیاره نمایان می‌شوند. فرایندی که بسیار شبیه به نحوه شکل‌گیری شفق‌ها روی زمین است.

دانشمندان در دانشگاه لسیستر وقوع این فرایند روی زحل را در زمانی بین آوریل و می سال 2013 توسط تلسکوپ هابل رصد کردند. تصاویر فرابنفش که توسط دوربین فوق‌حساس هابل به ثبت رسیده‌اند، لحظه‌ای را ثبت کرده‌اند که میدان مغناطیسی زحل تحت تاثیر جریان ذرات باردار خورشیدی قرار گرفته‌است.

به دلیل ساختار ویژه اتمسفر زحل، شفق‌های این سیاره در طیف فرابنفش الکترومغناطیسی با شدت زیادی می‌درخشند. به گفته اخترشناسان این اولین باری است که هابل توانسته شفق‌های شمالی را با این وضوح رصد کند.

تصاویر جدید بخشی از پروژه مشترک رصد که توسط هابل و کاسینی درحال اجرا است را تشکیل داده‌اند. این دو تلسکوپ درحال تهیه تصویری 360 درجه از شفق‌های قطبی شمالی و جنوبی سیاره هستند.

کد خبر 260030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز