مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان سرد‌ترین کوتوله‌سفیدی که تاکنون در جهان مشاهده شده‌ را مکان‌یابی کرده‌اند و معتقدند این ستاره به اندازه‌ای سرد است که کربن‌های آن متبلور شده و الماسی به بزرگی سیاره زمین را ایجاد کرده‌است.

سیاره

براساس گزارش اسپيس، محققان دانشگاه ويسكونزين-ميلواكي مي‌گويند اين يك جرم كيهاني بسيار خارق‌العاده‌است كه تعداد آنها در آسمان بسيار زياد است،‌ اما از آنجايي كه اين كوتوله‌هاي سفيد بسيار كم‌نورند، رديابي آنها بسيار دشوار است.

محققان به دليل حضور همراهي درخشان‌تر توانستند اين جرم قيمتي كيهاني را رصد كنند. اين كوتوله‌سفيد با ستاره‌اي نوتروني همجوار است كه مانند يك فانوس دريايي درحال نورافشاني به اطراف است. اين پالسار يا ستاره نوتروني كه PSR J2222-0137 نام دارد، در فاصله 900 سال نوري از زمين و در نزديكي صورت فلكي آكواريس قرار گرفته‌است.

سیاره

اخترشناسان دريافتند سيگنال‌هاي راديويي از ستاره نوتروني به دليل عبور جرمي كيهاني از برابر آن، با تاخير به زمين مي‌رسد. با مطالعه اين تاخيرها با استفاده از تلسكوپ VLBA دانشمندان دريافتند اين ستاره نوتروني جرمي 1.2 برابر زمين داشته و جرم همجوارش 1.05 برابر زمين است.

با رديابي اين جرم كه در حقيقت ستاره‌اي مرده است، دانشمندان تلاش كردند آن را با كمك نور فروسرخ، ‌تلسكوپ‌هاي SOAR و كك رصد كنند اما هيچ‌يك از اين تجهيزات نتوانستند اين كوتوله سفيد و سرد را رصد كنند. زماني كه به چنين ستاره‌اي سرد گفته مي شود، سرد صفتي نسبي در نظر گرفته‌مي‌شود، زيرا اين كوتوله سفيد هنوز حرارتي برابر دو هزار و 700 سلسيوس دارد،‌اما اين درجه پنج‌هزار بار سردتر از هسته زمين است.

دانشمندان معتقدند چنين جرم سردي مي‌تواند از جنس كربن متبلور يا همان الماس باشد،‌اجرامي كه مي‌توانند در آسمان فراوان باشند،‌اما به دليل كم‌نوري بيش‌از حدشان نمي‌توان آنها را رصد كرد. پيش از اين نيز نظريه وجود سياره‌هاي الماسين مطرح شده‌بود و دانشمندان از وجود سياره‌اي به‌نام 55 Cancri خبر داده بودند كه در فاصله 40 سال نوري از زمين قرار دارد و كل بدنه‌اش از جنس الماس است.

کد خبر 263781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha