مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر کاسینی ناسا سال گذشته با عبور از فراز بزرگترین قمر سیاره زحل، تصویری به‌ثبت رساند که با دیگر تصاویری که از این قمر به‌ثبت رسیده کاملا متفاوت است.

تایتان

براساس گزارش گاردين، دانشمندان در اين تصوير جسمي مرموز را مشاهده مي‌كنند كه در تصاويري كه پس از آن تصوير به‌ثبت رسيده‌اند،‌ وجود ندارد. در حقيقت اين جسم روي سطح درياچه قمر تايتان سياره زحل پديدار شده و دوباره ناپديد شده‌است و همين موضوع دانشمندان را بهت‌زده و گيج كرده‌است.

اين جسم در تصويري مشاهده شده كه كاوشگر كاسيني سال گذشته در حين عبور از بالاي قمر تايتان از ارتفاع يك ميليارد كيلومتري به‌ثبت رسانده‌است،‌ اين درحالي‌است كه تصاويري كه چند روز پيش و پس از آن زور گرفته‌شده‌اند، چنين جسمي را نمايش نمي‌دهند.

تایتان

به گفته دانشمندان، اين جسم كه به‌طور حتم ناشي از خطاي تصويري كه از قطب شمال تايتان به‌ثبت رسيده نيست، مي‌تواند تكه‌اي يخي، توده‌اي از حباب‌ها و يا موجي بر سطح درياچه ليگيامر باشد.

اخترشناسان اين توده را تا زماني كه بتوانند توضيحي بهتر براي وجودش بيابند، جزيره مرموز ناميده‌اند. از آنجايي كه از اين جسم تنها يك تصوير در اختيار دانشمندان قرار گرفته، هنوز ماهيت حقيق آن آشكار نشده‌است، اما اين جسم پديده‌اي نيست كه بتوان آن را در شرايط عادي روي سطح تايتان مشاهده كرد.

اين قمر يكي از غيرعادي‌ترين نقاط سامانه خورشيدي است كه پوشيده از تپه‌هاي هيدروكربني است كه از رودهاي متاني و اتاني قمر تامين مي‌شوند. اتمسفر اين قمر از ضخامت زيادي برخوردار است و ميدان گرانشي در آن بسيار ضعيف است، به‌اندازه اي كه انسان مي‌تواند به‌راحتي با بال‌هاي مصنوعي در آن به‌پرواز درآيد. هواي تايتان نيز مملو از سيانيد هيدروژن مرگبار است.

اين جسم كه طولي برابر 19 كيلومتر و عرضي برابر هشت كيلومتر دارد،‌در تصويري كه در تاريخ 10 جولاي 2013 به‌ثبت رسيده ديده‌ مي‌شود اما عكسي كه در تاريخ 26 جولاي از همان نقطه به‌ثبت رسيده،‌چنين پديده‌اي را نمايش نمي‌دهد. اين درحالي است كه بروز هرنوع اختلال و خطاي ديد در تجهيزات تصويربرداري كاسيني نيز توسط متخصصان پروژه رد شده‌است.

کد خبر 263448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha