گروه اجتماعی: شرایط خوبی برای درمان اعتیاد در کشور ایجاد شده و بر این اساس ماهانه 15 هزار نفر تحت پوشش درمان قرار می‌گیرند.

مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 60 درصد کل بودجه درمانی ستاد مبارزه با مواد مخدر به سازمان‌های مرتبط و درگیر با بیماری ایدز اختصاص خواهد یافت.
سعید صفاتیان، در همایش رهیافت‌‏ها، چالش و آسیب‌‏های درمان اعتیاد گفت: 62 تا 64درصد مبتلایان به ایدز به دلیل استفاده از سرنگ مشترک به این بیماری دچار شده‌‏اند.

وی افزود: طرح ساماندهی معتادان پرخطر با نظر رئیس‌‏جمهوری در حال اجرا است که در این طرح معتادانی که بیشترین آسیب را به جامعه وارد می‌‏کنند، تحت پوشش قرار می‌‏گیرند.

مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به توسعه برنامه‌‏های درمان اعتیاد در سال‌های اخیر یادآور شد: در 8 سال گذشته تنها یک الگوی درمان در کشور وجود داشت و معتادان برای درمان قدرت انتخاب نداشتند.

به گفته وی، ایران در حوزه درمان نگهدارنده ضعیف عمل کرده، اما در سال جاری بودجه خوبی به این امر اختصاص یافته است.

وی افزود: از زمان اجرای طرح نجات در تهران در یک ماه گذشته فقط 2900 معتاد تزریقی و پر خطر جمع آوری شده است و موارد جدید معتادانی که شناسایی می شوند تکراری هستند، بنابراین ارزیابی فعلی ما این است که آمار معتادان پر خطر در کشور از آنچه تصور می کردیم کمتر است.

سعید صفاتیان افزود: این تصور که این معتادان پنهان شده باشند یا به شهرهای دیگر رفته باشند نیز قابل قبول نیست چون معمولاً این معتادان در زمستان به مناطق جنوبی کشور می‌روند و رفتن این معتادان به هرمزگان یا سایر مناطق جنوبی کشور در تابستان معقول نیست.

وی اضافه کرد: طرح نجات و درمان معتادان از اول تیر در 7 استان دیگر نیز اجرایی شده است و به مرور به سراسر کشور گسترش می یابد.

وی همچنین در مورد اجرای برنامه‌های درمانی معتادان گفت: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و سازمان زندانها تعهد کردند که طی 5 ماه 250 هزار معتاد تزریقی و پر خطر را تحت پوشش برنامه‌های درمانی ببرند.

صفاتیان اضافه کرد: در گذشته سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت در مورد درمان معتادان و تامین متادون مورد نیاز اختلاف داشتند اما اکنون با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر این اختلافها بر طرف شده است.

وی گفت: معاون سلامت وزارت بهداشت بخشنامه ای را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد که بر اساس آن سختگیری کمتری بر مراکز درمان اعتیاد اعمال شود، کمبود متادون نیز بر طرف شده است و وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان زندانها تعهد کرده اند از خرداد ماه امسال هر ماه 50 هزار معتاد را تحت پوشش درمان ببرند و تا 5 ماه آینده باید 250 هزار معتاد وارد این برنامه‌ها شوند.

کد خبر 25284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز