چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: یکی از مشکلات معتادان در حال بهبود اسکان در محل مناسب است.

این گزارش حاکی است با توجه به اینکه نگهداری این گروه از معتادان در خانه و کنار سایر اعضای خانواده سختی‌های زیادی را همراه دارد، اغلب خانواده‌ها از نگهداری این گروه ناتوانند، از سوی دیگر در دسترس نبودن معتادان برای نظارت و پیگیری درمان نیز کار گروه درمانی را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند.
سازمان بهزیستی کشور برای حل این معضل سعی در ایجاد مکان‌های مناسبی برای اقامت معتادان دارد.
در همین رابطه فرید براتی سده، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، به خبرگزاری ایلنا گفت: معتادانی که قصد ترک اعتیاد خود را دارند، اما خانواده‌‌‌‏ای ندارند، در خانه‌‏های «نیمه‌‏راه» ساماندهی می‌‏شوند.
براتی در توضیح بیشتر این خانه‌ها گفت: این خانه‌‏ها به مراکز دولتی وصل هستند و معتادان می‌‏توانند شب در این مراکز سر کنند.
وی افزود: یکی از برنامه‌‏های سازمان بهزیستی در آینده، ارائه خدمات مالی به معتادانی است که توان پرداخت هزینه‌‏های دریافت متادون را ندارند.
به گفته مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان  اعتیاد سازمان بهزیستی طرح جامع پیشگیری از اعتیاد  و ارائه خدمات در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتیاد همزمان با طرح جمع‌آوری معتادان خیابانی بوسیله نیروی انتظامی از اول خرداد ماه اجرا می‌شود.
 اجرای این طرح در تهران اول خرداد و در 10 استان دیگر اول تیر ماه آغاز می‌‏شود.
 براتی با اشاره به اینکه اجرای این طرح نیازمند برخی تمهیدات است، خاطرنشان کرد: اختصاص اعتبار و اختیارات و همچنین ارائه متادون به تمام مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی از جمله این تمهیدات است.
به گفته براتی، معتادان به دو دسته تفریحی و تزریقی تقسیم می‌‏شوند که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، جمعیت معتادان تزریقی کمتر اما مشکلات آنها عمیق‌‏تر است.
بر اساس آمارهای به دست آمده 5/12 درصد جمعیت معتادان را معتادان تزریقی پرخطر تشکیل می‌‏دهند. اگر دو میلیون معتاد در کشور وجود داشته باشد 250 تا 300 هزار نفر از آنان را معتادان پرخطر تشکیل می‌‏دهند.
مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای اعلام شده، حداکثر 20 درصد معتادان برای درمان مراجعه می‌‏کنند که بر این اساس در ایران 300 هزار معتاد به درمان خود اهمیت می‌‏دهند.
وی با اشاره به برنامه سازمان بهزیستی برای کاهش اعتیاد گفت: استفاده از شبکه و ظرفیت‌‏های موجود و همچنین افزایش ظرفیت‌‏ها برای پوشش معتادان از جمله طرح‌‏های سازمان بهزیستی است.
براتی، با انتقاد از عدم حمایت وزارت بهداشت از مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی 71 مرکز ترک اعتیاد با متادون دارد که وزارت بهداشت تنها به 27 مرکز متادون توزیع می‌‏کند.
مدیرکل دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: سازمان بهزیستی با داشتن 600 مرکز ترک اعتیاد که از حمایت دولتی برخوردار باشند، می‌‏تواند معتادان زیادی را تحت پوشش قراردهد.
وی با اشاره به اینکه برخی خدمات ترک اعتیاد کافی نیست، گفت: تنها سم‌‏زدایی برای درمان اعتیاد کافی نیست، بلکه باید حمایت‌‏های اجتماعی، خانوادگی و روانشناسی نیز به معتادان ارائه شود، اما این مباحث جزء حلقه‌‏های مفقوده در کار درمان هستند.
براتی تصریح کرد: در این طرح، تیم‌‏های اجتماعی برای آموزش خانواده‌‏های معتادان و توانمندسازی و مراقبت‌‏های اجتماعی نیز درنظر گرفته شده است.

چهار مرکز درمان اعتیاد با روش MMT
ازسوی دیگرمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که یکی از معضلات موجود در درمان بیماران وابسته به مواد مخدر، هزینه سنگین آن است و مطابق تحقیقات متعدد، فقر اقتصادی عامل مهم گرایش به سوء مصرف مواد است، اعلام کرد: به همین منظور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اقدام به افتتاح چهار مرکز درمان اعتیاد به روش MMT در بخش‌های دولتی کرد.
دکتر محمدعلی امام هادی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب گفت: احداث مراکز درمان اعتیاد در بخش‌های دولتی می‌تواند کمک بسیار مهمی در این راستا باشد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتخار دارد تا به عنوان پیشگام در ارائه خدمات دولتی برای قشر محروم و مستضعف، افتتاح چهار مرکز درمان اعتیاد به روش MMT را در مراکز دانشگاهی خود اعلام کند.
وی درباره درمان اعتیاد به روش MMT اظهار داشت: ترک اعتیاد به روش مذکور از جمله روش‌های بسیار مؤثر در ترک وابستگی به مواد مخدر بوده که در حال حاضر در غالب کشورهای دنیا کاربرد دارد.
دکتر امام هادی ادامه داد: این روش با استفاده از تجویز قرص و یا شربت متادون به تدریج فرد را از وابستگی به مواد مخدر رهایی می‌دهد. با توجه به قیمت بالای متادون در بازار سیاه، این روش ترک در مراکز غیردولتی علیرغم مؤثر بودن آن چندان رایج نیست.
وی افزود: روش ترک اعتیاد MMT به ویژه در افرادی که سوابق متعدد شکست درمانی دارند و نیز در معتادان تزریقی مؤثرتر است. این روش در مراکز دولتی با هزینه‌ای بسیار ناچیز انجام می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ‌در حال حاضر چهار مرکز درمانی حوزه دانشگاه مذکور به ترتیب در بیمارستان شهید اشرفی اصفهانی (تهران، چهار راه مولوی)، بیمارستان شهید مفتح (ورامین ، میدان رازی ، بلوار امام رضا (ع))، بیمارستان زعیم (پاکدشت ، اول شریف آباد) و بیمارستان امام خمینی(ره) (فیروزکوه، میدان راه آهن) آمادگی کامل برای ارائه کلیه خدمات درمانی و مشاوره‌ای به منظور ترک اعتیاد را دارا می‌باشند.
 به زودی با تمهیدات اندیشیده شده چهار مرکز دیگر نیز در حوزه این دانشگاه به ارائه خدمات ترک اعتیاد خواهند پرداخت.

کد خبر 21064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز