همشهری آنلاین: سفر در دقیقه ۹۰ یا تورهای لحظه آخری، همانطور که از نام آن پیداست، مربوط به دقایق آخر پذیرش یک تور پر نشده با قیمت بسیار مناسب است.

تور لحظه آخر

در چند سال اخیر واژه "تورهای لحظه آخر" یا به عبارتی دقیقه نودی در بین مسافران و گردشگران به واژه‌ای آشنا تبدیل شده است. در خارج از ایران نیز عبارت تورهای دقیقه آخر (Last Minute) سالیان سال است که جایگاه خود را بین مسافران، آژانس‌های مسافرتی، هتلداران و شرکت‌های هواپیمایی جایگاه خود را باز کرده و به بخشی جداناپذیر از صنعت گردشگری تبدیل شده است.

صنعت گردشگری نیز مانند بسیاری از مشاغل دارای فصولی پر مسافر و کم مسافر یا بدون مسافر به اصطلاح آژانس‌ها High و Low است. به این معنی که هر مقصدی به تناسب آب و هوا، شرایط اقلیمی، اقتصادی و... دارای مسافران زیاد و یا کم مسافر است.

شرکت‌های فعال در این زمینه برای اینکه زیان خود را به حداقل برسانند، اقدام به ارائه پیشنهادهایی جهت پر شدن ظرفیت و مجاب کردن مسافران جهت استفاده از خدمات آژانس مسافرتی می‌کنند. همچنین ممکن است در فصول سفر نیز گاهی این ظرفیت‌ها آنگونه که پیش بینی می‌شود پر نشوند و برای اینکه جلوی ضرر بیشتر گرفته شود، خدمات توریستی (شامل تور، انواع و اقسام بلیط، هتل و...) را با درصد تخفیف‌هایی بین ۵ الی ۷۰ درصد به مسافران ارائه می‌کنند.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و هتل داران، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی اقدام به ارائه پیشنهادها یا به اصطلاح آژانس‌های مسافرتی آفرهایی با تخفیف‌های ویژه در زمان کم مسافر یا در شرایطی که برنامه‌های سفری آنها، آنگونه که قرار بوده پیش نرفته است، می‌کنند.

تور لحظه آخری به توری گفته می‌شود که حداقل زمان باقیمانده برای ثبت نام در تور آن هم در شرایطی که بنا به دلایلی ظرفیت تور مزبور پر نشده است و آژانس مربوطه برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر آن را با حداقل قیمت به مسافران ارائه می‌کند.

این تور‌ها تنها زمانی شکل می‌گیرد که آژانس و هتل‌ها برای جلوگیری از زیان مالی شدید خود در مرحله اول با کم کردن سود و در مرحله بعدی با پذیرش ضرر کمتر اقدام به ارائه و فروش ظرفیت خالی خود می‌کنند.

نکته؛ پیشنهادها تنها برای مقاصد و سفرهایی که چارتر شده‌اند، وجود دارد. (چارتر یعنی آژانس پیشاپیش پول بلیط و هتل‌ها را طی قراردادی پرداخته یا به عبارتی، بلیط هواپیما یا اتاق‌های هتل‌‌های مقاصد پر طرفدار را در فصل پر تردد خریداری کرده است.) بنابراین، عدم تکمیل ظرفیت باعث ایجاد ضرر مالی سنگینی برای آژانس خواهد شد.

به همین دلیل، آژانس‌های مسافرتی نیز تنها راه فروش این تورها را در به عنوان تورهای لحظه آخری می‌دانند. یعنی تا دقایق آخر به امید پر شدن تور انتظار می‌کشند. ودر نهایت آنها را با تخفیف‌های ویژه به مشتری‌های خود و آژانس‌های همکار ارائه می‌دهند. با وجود این در پاره‌ای از اوقات موفق به فروش این‌گونه تورها نیز نمی‌شوند. البته برای مقاصد خاص و کم مسافر چنین تورها، پیشنهادهایی وجود ندارد.

کد خبر 252496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز