ترجمه نرگس‌ اشرفی‌زاده: موسسه انتشاراتی و اطلاع‌رسانی Lonely Planet یکی از معتبرترین مراجع راهنمای گردشگری جهان، به تازگی در مقاله‌ای توصیه‌هایی برای سبز سفر کردن منتشر کرده است.

سفر

سبز سفر كردن در ابتدا كوشش بيشتري مي‌طلبد، اما به‌زودي تبديل به بك عادت خواهد شد و اين کوشش‌ها مي‌توانند موجب بهبود همه‌ي سفرهاي شما شوند. به‌طوری که نه تنها احساس بهتري نسبت به سفر خود پيدا خواهيد كرد، بلكه تأثيری مثبت روي مكان‌هايي كه دیده‌اید به جا خواهيد گذاشت و چه بسا تجربيات معنادارتري در طول مسير کسب کنند.
ما بر اين باوريم كه مسافرت مسئولانه تاثيرات بسيار خوبي دارد. مسافرت مسئولانه مي‌تواند موجب گشايش دل‌ها و اذهان شود؛ درك وسيع‌تري از جهان به ما ارائه كند و الهام بخش تغيير باشد.
اما وقتي به تأثيرات زيست محيطي شرکت‌های هواپیمایی و تاثيرات منفي گردشگري بر ساير فرهنگ‌ها و محیط زیست مناطق مختلف بیندیشیم، گردشگري زياد هم زيبا و دلپذير به نظر نمي‌رسد.

برای پرهیز از اثر منفی بر طبیعت، این توصيه‌ها را براي سبز شدن و بهتر كردن سفر رعایت کنید:

  • در مرحله برنامه‌ريزي

سازمان مستقل غيراتتفاعي ethical traveler، هر سال مقصدهاي سفر را بر اساس استاندارهاي حفاظت محيط زيست، رفاه اجتماعي و حقوق بشر رتبه‌بندي مي‌كند. بد نيست سري به بخش ضميمه: مقصدهاي قابل توجه بزنيد تا گزينه‌هاي بيشتري براي انتخاب پيدا كنيد و ببينيد كدام كشورها در سال‌هاي گذشته جزو ١٠ كشور برتر انتخاب شده‌اند.
با سفر به اين كشورها، ارز مسافرتي شما صرف پشتيباني از تلاش اين كشورها براي ايجاد صنايع گردشگري پايدار شده و باعث تشويق ساير كشورها براي دنباله‌روي از این رويه مي‌شود.

  • يك هتل سبز انتخاب كنيد

به دنبال هتل‌هاي سبزي باشيد كه در ساختمان‌هاي مجاز LEED قرار دارند؛ از انرژي‌هاي تجزيه پذير استفاده مي كنند؛ بازيافت انجام مي‌دهند؛ از محصولات شوينده‌ي سازگار با محيط زيست استفاده مي‌كنند و گزينه‌هايي مثل عدم تعويض روزانه‌ي ملافه‌ها در اختيار مسافران قرار مي‌دهند. معمولا سبزترين روش موجود ،اقامت در هتل‌هاي كوچك محلي و B&B هاست كه اقامت شما را از نظر زيست محيطي و اجتماعي مسئولانه ساخته و در عين حال مستقيما به اقتصاد محلي كمك مي‌كند.

  • يك تور (شركت) گردشگري سبز انتخاب كنيد

هنوز هم همراهي با يك راهنماي محلي مستقل در اغلب مواقع بهترين راه موجود براي اطمينان از اين موضوع است كه پول شما بيشترين تأثير را بر اقتصاد مقصد سفرتان دارد. وقتي كه به دنبال يك شركت گردشگري مي‌گرديد، به دنبال موارد زير باشيد؛

  1. شركتي كه با سربلندي شيوه‌هاي اخلاقي خود را ترويج بدهد.
  2. از محصولات دفتري سبز استفاده كند.
  3. نحوه‌ي مشاركت آن‌ها در اجتماع ،براي شما ملموس باشد.
  4. براي گونه‌هاي گياهي جانوري بومي احترام قائل باشند.
  5. موضوعات اجتماعي سياسي مربوط به مكان مقصد را در نظر بگيرند.
  • در طول مسیر

پياده روي كنيد يا از وسايل نقليه عمومي يا دوچرخه استفاده كنيد.استفاده از وسايل نقليه عمومي، هم مي‌تواند موجب كاهش تأثير شما بر محيط زيست شود و هم به شما امكان مي‌دهد با مردم محلي ملاقات كنيد و يك فرهنگ را آرام آرام و با جزئیات بيشتري تجربه كنيد. به جاي كرايه كردن اتومبيل سوار اتوبوس محلي شويد؛ پياده روي كنيد يا دور و اطراف را با دوچرخه ببينيد. براي مسافت هاي طولاني از قطار استفاده كنيد كه در عين اينكه به شما اجازه مي‌دهد از پنجره آن كشور را مشاهده كنيد، هم چنين امكان ملاقات نزديك با مردم محلي را در صندلي بغلی يا در کافه تريا و ... را براي شما فراهم مي‌كند.

  • از بطري‌هاي پلاستيكي استفاده نكنيد

يك دستگاه تصفيه آب كوچك مثل Steripen كه با باتري كار مي‌كند ، به‌راحتي در يك كوله پشتي كوچك يا كيف دستي جا مي‌شود و مي‌تواند آب شير را به آب آشاميدني تبديل كند. اين وسيله نه تنها باعث كاهش مصرف بطري‌هاي پلاستيكي مي شود، بلكه به شما اجازه مي‌دهد كه هر نوع نوشيدني محلي (مثل نوشيدني‌هاي خنك در روزهاي گرم) را با خيال راحت تصفيه كرده و بنوشيد.

  • غذاهايي بخوريد كه از منابع محلي تهيه شده‌اند

از كشاورزان بومي حمايت كنيد، طعم‌هاي اصیل‌تري از غذاها را بچشيد و باز هم ردپاي كمتري از خود به جاي بگذاريد. به دنبال رستوران‌هايي باشيد كه توليد محلي را تبليغ مي‌كنند و در صورتي كه اين امكان وجود نداشته باشد، در رستوران‌هاي سبك خانگي كه بيشتر احتمال دارد از توليدات محلي استفاده كنند، غذاهاي محلي بخوريد. هر كاري كه مي‌كنيد، گونه‌هاي در معرض خطري مثل لاك‌پشت‌ها يا حلزون‌هایی را که بيش از حد صيد می‌شوند نخوريد.

  • هم با مردم هم با حیوانات مسوولانه برخورد کنید

به آساني می‌توان گرفتار هيجان رويارويي نزديك با يك قبيله‌ي بومي يا حيوانات عجيب و غريب شد، ولي يك لحظه صبر كنيد، منطقي فكر كنيد و پيش از حمايت كردن از تجارتي كه شايد بيشتر مضر باشد تا سودمند، از خودتان چند سوال بپرسيد. فقط به صرف اينكه يك فعاليت عرضه و ترويج شده و همه آن را انجام مي‌دهند، به اين معني نيست كه انتخابی درست و اخلاقي است.

  • ردپاي كمتري از خود بر جاي بگذاريد

اقدامات ساده‌اي مثل عدم تعويض روزانه‌ي ملحفه‌ها در هتل، دوش گرفتن كوتاه و سريع، استفاده‌ي حداقلي از دستگاه تهويه هوا و خاموش كردن چراغ‌هاي اضافي را انجام دهيد. درباره مقصد سفر خود در اينترنت جستجو كنيد و تحقيق كنيد تا دريابيد آيا آنجا كمبود آب وجود دارد؟ انرژي چگونه توليد مي‌شود و آيا موضوعاتي در مورد منابع وجود دارد كه لازم باشد از آن‌ها آگاه باشيد؟ و چشم‌هايتان را به كار بگيريد. ديدن ژنراتور غول پيكر پر سرو صدايي كه در آن جزيره‌ي دورافتاده برق توليد مي‌كند، باعث مي‌شود هر بار كه سوييچ برق را مي‌زنيد، درباره‌ي آن فكر كنيد.

  • وسايل خود را دور نياندازيد

خيلي ازكشورهاي در حال توسعه، هنوز راهي براي دور ریختن و خلاص شدن از دست اقلام ساخت دست بشر، مثل وسايل برقي قديمي، لباس‌هاي پلي استر يا باتري‌هاي استفاده شده ندارند. اگر اين وسايل را آنجا باقي بگذاريد، ممكن است واقعا تا صدها سال بعد از رفتن شما در يك مركز دفن زباله باقي بمانند. پس زباله‌هاي خود را بسته بندي كرده و با خود به خانه ببريد. البته لباس‌ها و اقلامي كه ممكن است به درد مردم محلي بخورند از اين قاعده مستثني هستند، اين وسايل را بايد به خيريه‌هاي محلي يا سازمان‌هاي مذهبي اهدا كرد تا آن‌ها را به دست نيازمندان برسانند.

در برگشت به خانه
  • توازن كربن در طبیعت

نقش خود را در ایجاد توازن کربن در طبیعت با اين محاسبه‌گر ساده كه در وب‌سايت سفر پايدار https://sustainabletravel.org/utilities/carbon-calculator/ در دسترس است، محاسبه كنيد.
در عين حال كه بهتر است در درجه اول بر كاهش ردپاي خود تمركز كنيد، كمك كردن به برنامه‌هاي توازن كربن به تأمين بودجه براي پروژه‌هاي احياي جنگل و انرژي‌هاي تجديد‌پذير ياري مي‌رساند.

  • اهدا كردن

حالا كه يك مكان را تجربه كرده، با مردم آن منطقه ملاقات كرده و مشاهده كرده‌ايد كه چه چيزي بيش از همه مورد نياز است، چرا به يكي از سازمان‌هاي مردمي منطقه كمك مالي نكنيد؟ ممكن است اين سازمان را همانجا در مسير پيدا كنيد، شايد هم بعدا به ذهنتان خطور كند كه در مورد آن تحقيق و تفحص كنيد، ولي هميشه راهي براي كمك كردن وجود دارد.

منبع: دنياي سبزتر

کد خبر 278781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha