مریم غفاری: در روزهای آغازین بهار، بسیاری از خانواده‌هایی که قصد گشت و‌گذار و سیر و سیاحت دارند، در تلاش هستند که تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای سفر نوروزی را مهیا کنند.

 تهیه و آماده‌سازی مواد غذایی مناسب سفر، به همراه داشتن داروهای ضروری و رعایت نکات بهداشتی از مهم‌ترین نکاتی هستند که خانواده‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و در این راستا باید  اصول و قواعد خاصی را رعایت کنند تا سفری خوش و به سلامت را تجربه کنند.

از هر10 نفر 9 نفر در طول زندگی خود دچار بیماری مسافرتی می‌شوند. این بیماری که در کودکان شایع‌تر است موجب تهوع، استفراغ و سردرد در افراد حساس می‌شود.اگر به حرکت حساس هستید و به بیماری مسافرت دچار می‌شوید، سعی کنید در طول مسیر کاملاً به صندلی خودرو تکیه دهید و صندلی را به حال نیمه خوابیده قرار دهید.

بهتر است در قسمتی از وسیله نقلیه قرار بگیرید که کمترین تکان را دارد؛ مثلاً در میانه اتوبوس، صندلی جلوی خودرو و کنار بال هواپیما. اگر به بیماری مسافرت مبتلا هستید از درون خودرو به مناظر نگاه نکنید یا اگر در قایق یا کشتی هستید به موج‌ها ننگرید و فقط به افق چشم بدوزید. بهتر است از بوهای تحریک‌کننده مانند سیگار دوری کنید. همچنین سعی کنید از شب قبل از مسافرت، کمتر غذا و نوشیدنی بخورید و در طول راه نیز شکم خود را نسبتاً خالی نگه دارید.

داروهای پرمصرف را قبل از سفر تهیه کنید

درصورتی که فردی که قصد مسافرت دارد دچار بیماری خاصی بوده و مثلا به‌علت دیابت از انسولین استفاده می‌کند یا اینکه به‌علت بیماری مزمن مجبور است به مدت طولانی از دارو استفاده کند باید به اندازه کافی داروهای مصرفی را به همراه ببرد زیرا ممکن است داروها تحت عناوین تجارتی مختلف و در دوزاژی متفاوت از کشورمان تهیه شده باشد و لذا مصرف آنها منجر به بیش مصرفی یا سایر عوارض شود.

بارعایت نکات بهداشتی از اسهال مسافرتی پیشگیری کنید

اسهال 20 تا 50‌درصد مسافران را مبتلا می‌کند. برای پیشگیری از اسهال در مسافرت از غذاخوری‌های غیربهداشتی استفاده نکنید و در تهیه و مصرف غذا و میوه، نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنید. مصرف میوه و سبزی باید پس از شست و شوی کامل، به حد کافی انگل زدایی و گندزدایی شود.

در مناطق با سطح بهداشت نامناسب تنها نوشیدنی‌های زیر جهت آشامیدن بی‌خطر هستند: آب جوشیده شده، نوشابه‌های گرم که از آب جوشیده شده تهیه شده باشند مانند چای و قهوه، نوشابه‌های گازدار داخل بطری یا قوطی‌های مناسب. یخ ممکن است از منابع آلوده تهیه شده باشد و نباید استفاده شود. در این مناطق همچنین نباید از آب معمولی جهت مسواک زدن استفاده کرد.

غذاهای خانگی مطمئن‌ترین غذا

اگر مجبور به صرف غذا در اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌های بین راه هستید، از تهیه بهداشتی غذاها مطمئن شوید، در غیراین صورت از مصرف غذا در اماکن غیربهداشتی دوری کنید. همچنین از غذاهای بسته‌بندی شده استفاده کنید.  قبل از خرید موادغذایی بسته بندی شده حتماً به پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تاریخ تولید و انقضای محصول توجه کنید. همین طور کنسروها را قبل از مصرف حتماً بجوشانید.

طی مسافرت از مصرف شیر و فراورده‌های لبنی غیرپاستوریزه از جمله خامه، کره، پنیر و کشک غیرپاستوریزه خودداری کنید. اگر در مسافرت مجبور به استفاده از شیرخام غیرپاستوریزه شدید حتماً آن را جوشانده و10 دقیقه در حال جوش به هم بزنید.

این وسایل را فراموش نکنید

سعی کنید در مسافرت یک کیف مخصوص وسایل و اقلام بهداشتی به همراه داشته باشید. در این کیف کارت یا دفترچه بیمه خدمات درمانی خود و همسفران‌تان و آخرین نسخه‌های پزشکی‌تان را بگذارید. همچنین اگرعینک اضافی دارید آن را همراه خود ببرید. بیماران قلبی هنگام مسافرت آخرین نوار قلب و نسخه خود را همراه داشته باشند. اگر داروهایی را به‌طور مرتب مصرف می‌کنید به مقدار کافی آنها را به همراه ببرید.

اگر مبتلا به آسم، حساسیت، تشنج صرعی، بیماری‌های قلبی، بیماری قند یا بیماری خاص دیگری هستید، هنگام مسافرت برچسب هشداردهنده روی پیراهن، گردنبند یا مچ‌بند داشته باشید.

در مسافرت مقداری داروهای اولیه مانند مسکن‌های ساده، پماد سوختگی، قرص مسافرت، محلول‌های ضدعفونی و وسایل زخم بندی در کیف بهداشتی خود همراه ببرید. هنگام مسافرت در کیف بهداشتی خود نام و نشانی نزدیک‌ترین اقوام و آشنایان خود را بگذارید. در موقع مسافرت، کودکان را تنها نگذارید و بهتر است برگه‌ای شامل نام و نشانی کامل در جیب آنان قرار دهید.

کد خبر 76672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز