آخرین‌ماه تعطیلات تابستانی است و تعداد سفرها بیشتر از همیشه؛ به همین دلیل هم رعایت نکاتی که به مسافران کمک کند تا در سفر بیمار نشوند و به سلامت برگردند، ضروری به‌نظر می‌رسد.

سفر

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری : برای اینکه خاطره یک سفر خوب با دردسرهای بیماری بر اثر رعایت نکردن بهداشت خراب نشود، این ترفندها را به یاد داشته باشید.

  • اگر با وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر می‌کنید، باید حسابی حواستان به غیربهداشتی بودن پوشش صندلی‌ها یا میزهای تاشوی قطار، هواپیما و اتوبوس باشد. همراه داشتن یک بسته دستمال مرطوب الکل‌دار در این مواقع واقعا راهگشاست.
  • هوا گرم است و خیلی ممکن است تشنگی شما را به طرف نخستین آبسردکن سر راهتان هدایت کند. اما برخلاف تصور، احتمال غیربهداشتی بودن بسیاری از آبسردکن‌ها زیاد است؛ چون معمولا دیر به دیر تمیز می‌شوند؛   مهم تر اینکه نمی‌دانیم منبع آنها با آب سالم پرشده یا نه؟ همراه داشتن آب تمیز در ظرف شخصی مناسب، توصیه می‌شود.
  • مطمئن باشید که احتمال بهداشتی بودن وسایل عمومی در سفر خیلی ضعیف است. از باجه‌های تهیه بلیت الکترونیکی گرفته تا دکمه‌های عابربانک‌ها، دستگیره درهای ورودی مکان‌های مختلف و شیرهای آب، همگی توسط افراد زیادی لمس شده و غیربهداشتی هستند؛ پس حتما دست‌هایتان را بلافاصله بعد از استفاده از آنها بشویید.
  • حواستان به بهداشت مواد غذایی که در سفر مصرف می‌کنید، باشد. از دستفروشان و فروشندگانی که خوراکی‌ها را در معرض آلودگی قرار داده‌اند، خرید نکنید. تاریخ انقضای خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دارای بسته‌بندی را بررسی کنید.
  • تا حد امکان از حضور در گردشگاه‌های خیلی شلوغ و رفتن به مکان‌هایی که ازدحام جمعیت در آنها زیاد است بپرهیزید. ممکن است بعضی از مسافران ساده‌ترین اصول بهداشتی را رعایت نکنند؛ مثلا موقع عطسه دهان خود را نپوشانند، سرفه کنند یا سیگار بکشند. انواع ویروس‌های تنفسی از این روش‌ها قابل انتقال است.
  • تا جای ممکن از خریدن یخ در سفر خودداری کنید که بسیاری از قالب‌های یخ در شرایط غیربهداشتی تهیه و نگهداری می‌شوند. از خانه یخ در ظرف‌ مناسب بریزیدو همراه خود بردارید یا از یخ‌های بسته‌بندی شده که فروشگاه‌های معتبر دارند بخرید.
  • سرویس‌های بهداشتی عمومی آلوده‌ترین جایی هستند که در سفر از آنها استفاده می‌کنید، اما چاره‌ای جز رعایت بهداشت توسط خودتان نیست. حتما مایع دستشویی یا صابون شخصی به همراه داشته باشید، از ماسک استفاده کنید و مراقب باشید لباس‌هایتان با سطوح تماس پیدا نکند.
  • تا پایان سفر بهداشت لباس‌هایی را که می‌پوشید، رعایت کنید. لباس‌های گشاد با جنس مناسب بپوشید تا پوستتان نفس بکشد و کمتر عرق کنید. همراه داشتن لباس اضافه در سفر، ضروری است.
  • برای غذا خوردن هم ظروف شخصی یا بسته‌بندی شده تهیه و برای نماز خواندن از مهر، جانماز و چادرنماز شخصی استفاده کنید. زباله‌هایی را که در سفر تولید می‌کنید در کیسه‌های دربسته نگه دارید و به نزدیک‌ترین سطل زباله بیندازید.
کد خبر 783938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha