شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

مسافرت با قطار اگرچه جزو امن‌ترین سفرهاست ولی لزوما جزو تمیز‌ترین‌ها نیست.

طرح - قطار- سفر

کوپه‌ها و واگن‌های قطار در هر سفر مورد استفاده بسیاری از مسافرانی قرار می‌گیرد که با سبک‌های زندگی مختلف با کوپه‌ها و تخت‌ها برخورد می‌کنند. از آنجا که مسافرت با قطار عموما برای مسیرهای بلندمدت انتخاب می‌شود بهتر است علاوه بر مواد شوینده و دستمال کاغذی مخصوص خود، حتما ملافه و لیوان مختص خود را به همراه داشته باشید. اگر ملافه به همراه نداشتید از ملافه‌هایی که قبل از خواب در قطار به همه داده می‌شود استفاده کنید.

نظافت در سفر هتلی بسته به ستاره‌های آن هتل دارد. بنابراین هرچقدر پول بدهید علاوه بر رفاه، تمیزی بیشتری به‌دست می‌آورید. توصیه می‌شود ملافه سفریتان را در هتل هم همراه خود ببرید تا با خیال راحت‌تری شب‌ها بخوابید. از مسئولین هتل حتما دمپایی بگیرید تا مجبور نباشید با کفش به همه جای اتاق، حمام و دستشویی بروید.

سفر با اتوبوس به‌دلیل کمی جای مسافران نیاز به تدابیر ویژه‌ای دارد که در آن لوازم شخصی جای کمی می‌گیرد. برای رعایت بهداشت در این وسیله نیز مانند سایر وسایل قبل از صرف هر گونه خوراکی دست‌هایتان را بشویید. مطمئن شوید که راننده در بهترین رستوران ممکن نگه‌می‌دارد. توصیه می‌شود وعده‌ای را که در راهید در خانه آماده کرده و با خود ببرید. ساندویچی را که درست می‌کنید بدون گوجه، خیارشور و سس باشد تا احتمال خراب شدنش به حداقل برسد. هر چه ساندویچ کمتر در معرض هوا باشد احتمال فاسدشدن کمتر است پس بهتر است آن را در فویل‌های آلومینیومی بپیچید. از آب درون مخزن آب اتوبوس ننوشید. این مخزن‌ها عموما با یخ‌های غیراستاندارد و صنعتی پر می‌شود. بهتر است آب معدنی برای مسیر به تعداد اعضای سفر به همراه داشته باشید.

برای سفر با خودرو چند نکته کلیدی باید پیش از سفر یادتان باشد. جعبه کمک‌های اولیه فراموشتان نشود و آن را زیاد دور از دسترس نگذارید. اگر کسی از همسفرهای شما در سفرهای طولانی حالت تهوع می‌گیرد حتما قرص ضد‌تهوع مصرف کند. در سفر‌های با خودرو حتما کیسه پلاستیکی برای جمع‌آوری زباله با خود ببرید. محیط عاری از زباله آلودگی کمتری دارد. بهتر آن است هر جا که ایستادید برای استراحت حتما دست‌هایتان را با ماده شوینده‌ای که همراهتان آورده‌‌اید، بشویید. بسیاری از صابون‌های رستوران‌ها و دستشویی‌های بین راهی خود عامل بیماری هستند. اگر برای خوردن وعده غذایی بین راه توقف می‌کنید زیرانداز تمیز، دستکش برای ساندویچ درست کردن و دستمال کاغذی را فراموش نکنید.

درصورت رعایت نکردن بهداشت فردی فاصله نزدیک مسافران در هواپیما می‌تواند عامل آزار دیگران شود. بنابراین برای این سفرها که عموما زمان کمتری را نسبت به سایر وسایل نقلیه می‌گیرد حتما قبل از سفر حمام بروید، مسواک بزنید، تا ساعت‌ها قبل از سفر از خوردن خوراکی‌هایی مثل سیر و پیاز خودداری کنید. به هیچ‌وجه پایتان را از کفش درنیاورید. قبل از سوار شدن به هواپیما پوشک پلاستیکی نوزادان را عوض کنید. بچه‌ها برای زمان زیاد نمی‌توانند یک‌جا بنشینند برای سرگرم کردن بچه‌ها در طول سفر تدبیری بیندیشید تا سروصدای آنها دیگران را آزار ندهد. اگر با فرد مسن یا بیمار مسافرت می‌کنید شرایط خاص بیمارتان را برای مأمور صدور شماره صندلی شرح دهید. در طول پروازها معمولا سیگارکشیدن ممنوع است پس تلاش بیهوده به خرج ندهید.

در سفر طبیعت گردانه یکی از مهم‌ترین نکات دسترسی به آب سالم و بهداشتی است. هر چشمه‌ای آب سالم در اختیارتان نمی‌گذارد پس هر میزان که به آب شرب برای شست و شو و پخت‌وپز نیاز دارید باید با خود به همراه ببرید. درست است که فضاهای دور از شهرها عموما تمیزتر به‌نظر می‌رسند ولی باید در آنجا نیز نکات بهداشتی را مانند سایر نقاط رعایت کنید به‌خصوص اگر فرد مسن یا کودکی همراهتان باشد. ظرف‌هایی را که در آن غذا می‌پزید بلافاصله بعد از مصرف بشویید تا نه مگس دورتان جمع شود و نه شستن آن کار سختی شود.

هر چقدر زباله دور و برتان کم باشد بیماری کمتری سراغتان خواهد آمد؛ پس حفظ محیط‌زیست همان‌قدر اهمیت دارد که حفظ سلامت شما مهم است. با کفش داخل چادرتان نروید و محل صرف غذا را با پارچه‌ یا کاغذی بپوشانید. تا می‌توانید از ظروف یک‌بار مصرف استفاده نکنید.

کد خبر 174849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز