شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: « قدر عافیت کسی داند که به محنتی گرفتار آید» ؛ این را شیخ اجل سعدی شیرازی قرن‌ها پیش گفته و امروز همچنان حکایت زندگی ماست.

تابستان اگرچه فصل خوشی‌ها، سفرها و دید و بازدیدهاست، به ویژه برای اعضای خانواده که ماه‌ها تلاش و کوشش داشته‌اند و اکنون فرصتی برای فراغت پیدا کرده‌اند، اما این فصل دلنشین در دل خود خطرها و بیم‌هایی نیز دارد. بالا رفتن میزان سوانح رانندگی و به تبع آن تعداد کشته‌های تصادفات و شیوع انواع بیماری‌های جورواجور از عوارض این فصل برای ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

تجربه نشان داده که در این فصل میزان ریسک‌پذیری مردم نیز بالا می‌رود و دست به کارهایی می‌زنند و لب به غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌زنند که کمتر تجربه کرده‌اند. از نظر علم پزشکی، فردی که در یک شهر و محیط ثابت زندگی می‌کند به آب و هوا و غذای آن منطقه عادت می‌کند. به قول قدما و حکما، مزاج آدمیان مطابق طبع آب و هوا و شرایط محیطی شکل می‌گیرد.

اینگونه است که عده‌ای گرم مزاج می‌شوند و عده‌ای سردمزاج. اما به هنگام مسافرت، افراد در معرض غذاها، میوه‌ها، سبزی‌ها و نوشیدنی‌هایی غیرآشنا قرار می‌گیرند. در میان عوام اصطلاحی هست که به«آب به آب شدن» مشهور است؛ یعنی سیستم گوارشی افراد به محض مسافرت به یک نقطه دیگر به هم می‌ریزد. معمولا بین سه تا پنج روز طول می‌کشد تا معده این عده به شرایط آب و غذایی جدید خو بگیرد. امروزه دلیل علمی و منطقی مشخصی برای این رفتار آشکار شده است. آبی که افراد می‌نوشند و هوایی که استنشاق می‌کنند مملو از باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هایی است که در هر منطقه وجود دارد.

معده شما به این باکتری‌ها عادت می‌کند و با آن خو می‌کند. لذا شما احساس بدی ندارید، اما هنگام مسافرت، شما از آبی می‌نوشید که میلیون‌ها میکروارگانیسم‌جدید ممکن است درآن وجود داشته باشد و برای عادت کردن به آن، بدن نیاز به بازسازی دارد. همین وضعیت در مورد غذاها به‌ویژه غذاهای محلی نیز وجود دارد. اگر شما تا‌کنون غذای محلی خاصی را نچشیده‌اید سعی کنید در استفاده از آن ریسک نکنید یا لااقل به کمترین مقدار، قناعت کنید. اگر با وسیله شخصی خود مسافرت می‌کنید سعی کنید از آب چشمه‌ها ننوشید و به گوشتی که به سلامت آن اطمینان ندارید لب نزنید و لبنیات غیرپاستوریزه مصرف نکنید.

اگر به سواحل دریای خزر برای شنا یا استفاده از مواهب طبیعی این خطه می‌روید، مواظب گرمازدگی، آفتاب زدگی و خطراتی که در کمین سلامت پوست و چشم شماست باشید یا حتی اگر در خانه هستید در مورد استفاده از غذاهای خنک تابستان و نوشیدنی‌های سنتی ایرانی مانند آبدوغ خیار و خاکشیر که متأسفانه این روزها جای خود را به پیتزا و نوشابه داده است- همان پیتزایی که سرشار از نیترات است و نوشابه‌ای که در هر لیتر آن 100 گرم قند حل شده است!

و پیامد مصرف هردوی آنها ابتلا به سرطان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت چاقی مفرط است- توجه کافی داشته باشید. در پرونده امروز گفته‌ایم که چه نکات و توصیه‌هایی را باید جدی بگیرید تا سلامت شما در این ایام بیشتر حفظ شود. راهکارهای علمی و بهداشتی پیشگیری از بیماری‌های شایع فصل تابستان را گفته‌ایم و اینکه احتیاط کنید. در پرونده‌ای که پیش رو دارید خبرنگاران گروه دانش و سلامت سعی کرده‌اند در گفت‌وگو با متخصصان مختلف، این نکات را به شما بگویند. تمام حرف ما این است که در سفر و در ایام تابستان بیشتر مواظب خودتان باشید، همین.

کد خبر 174807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز